Snajper radziecki, 2012
olej, płótno; 46 x 33 cm;
sygn. i dat. l. g.: SROKA 2012;
estymacja: 4 000 - 5 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, płótno; 46 x 33 cm;
sygn. i dat. l. g.: SROKA 2012;
na odwrocie opis autorski, na krośnie malarskim: SNAJPER RADZIECKI; oraz na płótnie: 22KO9 / 2012 / JACEK SROKA.
Artysta wystawiał obrazy i grafiki na ponad stu pokazach indywidualnych (m.in. w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Paryżu, Tokio, Berlinie, Reykjaviku, Amsterdamie, Maastricht, San Francisco, Wiedniu, Lyonie, Kurytybie, Pekinie). Prace artysty znajdują się w zbiorach muzealnych w Polsce (m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom, Biblioteka Jagiellońska, Zbiory Graficzne PAU, Muzeum Górnośląskie, Bytom) i na świecie (m. in. Metropolitan Museum, Nowy Jork; Graphishe Sammlung Albertina, Wiedeń; National Gallery of Art, Waszyngton; Musee Savoisien, Chambery; Cabinet des Estampes, Bibliotheque National de France, Paryż; Utsunomiya Museum of Art, Utsunomiya; Museu Oscar Niemeyer, Kurytyba). W 2008 roku odbyła się retrospektywna ekspozycja obrazów i grafik artysty w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Aktualnie ponad sto obrazów artysty można oglądać na wystawie w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu. „(…) Odbiór jego dzieł staje się zajęciem fascynującym, gdyż rozgrywa się na wielu poziomach. Widz po otrzymaniu pierwszego gwałtownego uderzenia „po oczach” ostrymi formami i barwami, może poświęcić się dalszej, spokojniejszej i bardziej intrygującej lekturze obrazu, która wciąga go do tajemniczego świata znaków i przedstawień. Obok sfery wizualnej wyobraźnię odbiorcy rozbudza warstwa semantyczna jego prac. Ważną rolę odgrywa, podobnie jak u surrealistów, często zagadkowy, zaskakującym tytuł obrazu lub grafiki. Sens przedstawienia plastycznego uzupełniają inskrypcje i napisy, nanoszone często na płaszczyznę obrazową”.
(Prof. Tomasz Gryglewicz „Dziesięć fragmentów o malarstwie Jacka Sroki”)
„(…) Jacek Sroka, swoją bogatą i zaskakującą wyobraźnią jest bliski mistrzom średniowiecza. Żywa inteligencja, wielość zainteresowań, poczucie humoru, łagodna ironia i umiejętność zachowania dystansu, rzutują na Jego specyficzny sposób „widzenia” i opisywania świata. Szczególnie istotną cechą w twórczości Sroki jest właśnie umiejętność zachowania dystansu.”
(Dominik Rostworowski „Beneath the Surface”, Himmelberger Gallery, San Francisco)