Jan LEBENSTEIN (1930-1999)
Nr katalogowy: 419
Reptile, 1974
akryl, olej, płótno;
100 x 50 cm;
Zobacz pełne informacje
akryl, olej, płótno;
100 x 50 cm;
napisy na odwrocie: Reptile/ Lebenstein / Diptere (przekreślone) / 1974 / acrylique et huile
na blejtramie nalepki: 1. 21. Reptile-1974.; 2. 15. Reptile, 1974 | akryl + olej na płótnie, 100 x 50 cm | wł. prywatna, Poznań;
3. GALERIA U JEZUITÓW | ZWIAZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW | JAN LEBENSTEN | WYSTAWA | 16.6.-5.7. 1997 | POZNAŃ
Zachęcamy Państwa do przyjrzenia się oferowanej pracy Jana Lebesteina - artysty wizjonera, odwołującego się w swej sztuce się do rozmaitych tradycji i mitów kulturowych, czerpiąc inspiracje z tak odległych wydawać się mogło obszarów jak średniowiecze czy barok potrafił je skupić w wykreowanym własnym świecie, gdzie wyłaniają się odrażające bestii, śmierć kusi i przeraża w kobiecej postaci. Artysta nadawał swym wizjom kształt wyrazisty, mówiący sam za siebie. Oferowana praca Reptile - gad mieni się barwami, rozmaitością materii skupia uwagę, fascynuje i jednocześnie przeraża. Może to obraz ogromnego, miedzianego karalucha mieniącego się na ciemnym tle, a może portret konkwistadora w faNtastycznej zbroi?
W prezentowanej pracy widzimy charakterystyczne środki wyrazu, jakimi posługuje się Jan Lebenstein: ograniczona, przygaszona paleta barw, grube, fakturowe nakładanie koloru, upodobanie do formy reliefu w obrazie. Mamy tu te typowe cechy sztuki artysty, o których pisał Michel Ragon, francuski krytyk sztuki: „ […] Te problemy Lebenstein wzbogaca jednak o charakterystyczną wizję, jaką jest uporczywe przedstawienie jednej figury, która przypomina miękkiego owada. Skąd wywodzi się ta wizja? Nieuchronnie narzuca się bohater „Przemiany” Kafki, który budząc się pewnego dnia zauważa, że został przemieniony w karalucha. Ponieważ „owady” Lebensteina posiadają wiele cech ludzkich, analogia jest tym silniejsza […] Lebenstein dąży do najtrudniejszego: do malowania brzydko […]. Musimy się jednak zgodzić z tym, że brzydota malarska Lebensteina będzie w końcu źródłem nowego piękna. Tak jak u Hieronima Boscha i Francesca Goi […]”.
Obraz był wystawiany i opisany: Jan Lebenstein Malarstwo grafika, Galeria u Jezuitów, ZPAP, Poznań 16.06-5.07.1997, kat.poz.15.