Nr katalogowy: 413
Św. Barbara
drewno nieokreślonego gatunku polichromowane,
Francja lub Belgia (?), 2. poł. XVII w.
Zobacz pełne informacje
drewno nieokreślonego gatunku polichromowane,
wys. 74 cm.
Francja lub Belgia (?), 2. poł. XVII w.
Prezentowana figura św. Barbary pochodzi z 2. połowy XVII w. i nosi cechy typowego dla krajów romańskich tego czasu
barokowego klasycyzmu w kostiumie antykizującym. Bosonoga święta odziana jest w suknię spodnią i bogato drapowany płaszcz ściśle opinający biodra, kolana i lewe ramię - jego połę niewiasta przytrzymuje swą prawą dłonią, w lewej z kolei trzyma otwartą książkę. W tle figury stoi wielki model wieży - atrybut świętej. Do charakterystycznych cech rzeźby należy uspokojona
pionowa postawa ciała w zrównoważonym, dyskretnym kontrapoście, linearne układy spływających ku ziemi draperii zachowujących pełną logikę i konsekwencję czytelnego układu fałdów, a także idealizowana, antykizująca, „rzymska” fizjonomia o regularnych rysach z cylindryczną, pełną długą szyją i regularnym owalem twarzy. Wielkie podobieństwo łączy prezentowaną rzeźbę św. Barbary ze słynnym marmurowym posągiem świętej Zuzanny dłuta flamandzkiego rzeźbiarza François Duquesnoy z rzymskiego kościoła Santa Maria In Loreto z lat 1627-33. Ten sam jest ogólny układ postaci, jak i kompozycja poszczególnych jej
członów, niemal ta sama fizjonomia, fryzura i modelunek rąk, w tym zwłaszcza ręki prawej, przytrzymującej szatę;
figura nosi również ten sam przyodziewek złożony z antykizującej sukni spodniej i płaszcza-togi. Ze względu na obce Italii tworzywo, jakim jest drewno (nieokreślonego gatunku), a także ze względu na wyżej scharakteryzowane cechy formalne, można omawianą figurę ostrożnie określić jako powstałą nie tyle we Włoszech, co w jednym z ośrodków zachodnioeuropejskich pozostających pod wpływem Rzymu, zapewne we Francji lub w Niderlandach Południowych (Belgii). Polichromia o ostrych, nie najlepiej dobranych barwach wydaje się wtórna, dziewiętnastowieczna, nie można wykluczyć, że pierwotnie rzeźba była pozostawiona w surowym, być może bejcowanym drewnie, typowym dla krajów północnych.