Wojciech WEISS (1875-1950)
            
          
        
        
          Nr katalogowy: 4
        
                                    
        
          Kocia impresja / verso: Zachód słońca w Kalwarii - obraz dwustronny
          
              
                
                na licu: Kocia impresja, przed 1910 r. - olej, tektura; 35 x 45 cm (w świetle oprawy); 
na odwrocie: Zachód słońca w Kalwarii - olej, tektura; 22 x 37 cm;
estymacja: 25 000 - 28 000 zł
              
          
          
              
                Zobacz pełne informacje
                
                    na licu: Kocia impresja, przed 1910 r. 
olej, tektura; 35 x 45 cm (w świetle oprawy); 
sygn. p. d.: WW; poniżej faksymile podpisu artysty WW; 
na odwrocie: Zachód słońca w Kalwarii
olej, tektura; 22 x 37 cm (w świetle oprawy); 
w prawym górnym rogu doklejony kawałek płótna z nr 0440 i dopisaną cyfrą 4 - niewidoczne umieszczone pod oprawą;
Praca prezentowana na wystawie: "Ja, kot" w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie w 2022 r., oraz na wystawie "Wojciech Weiss. Malarstwo", w Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego w Toruniu w 2023 r.
Oferowany dwustronny obraz  wpisuje się w cykl przedstawień kotów w twórczości Wojciecha Weissa. W katalogu wystawy „Ja, kot” zorganizowanej  w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zamieszczono esej poświęcony roli kota w życiu malarza, zatytułowany: „Kocie impresje Wojciecha Weissa we wspomnieniach wnuczki Artysty”.  W kontekście oferowanego obrazy warto przytoczyć dwa fragmenty tego tekstu: „Koty towarzyszyły Dziadkowi przez całe życie, ciesząc się opinią istot bardzo inteligentnych i przyjacielskich. Posiadały status domowników, a wręcz członków rodziny.” Z komentarza do omawianych przez autorkę prac  dowiadujemy się, że motyw kotki z młodymi  był szczególnie inspirujący dla artysty:  „Zachowała się  seria przedstawień kociego macierzyństwa, które szczególnie intrygowało Dziadka jako ziemska inicjacja nowego życia. Jednocześnie podziwiał on troskę, z jaką kocia matka opiekuje się swym potomstwem.”
Oferowany obraz jak również znajdujący się na odwrocie pejzaż  „Zachód słońca” pod względem stylistycznym wiąże się z tzw. białym okresem w twórczości artysty. Okres ten charakteryzuje się zdecydowanym rozjaśnieniem palety barw  co widać na oferowanym obrazie i wręcz rysunkowym traktowaniem pociągnięć pędzla.  
Ten wyjątkowy sposób malowania utrzymywał się w latach 1905 - 1912 i był przedmiotem analiz  historyków sztuki. Monografista artysty, Łukasz Kossowski tak, oto  pisał o fenomenie tego malarstwa: „Obrazy białego okresu, malowane cienką warstwą farby posiadają delikatną fakturę. Malowane są  , z minimalną ilością medium, często z pozostawionymi niezapełnionymi miejscami podobrazia i szarej bieli gruntu. Są w ogólnym swym wyrazie szkicowe, niedopowiedziane, jakby pędzel traktowany był jak pastel.”