serigrafia barwna, papier welinowy o bardzo wysokiej gramaturze 60 x 60 cm, numerowana ołówkiem p. d. 218/2400
serigrafia barwna, papier welinowy o bardzo wysokiej gramaturze 60 x 60 cm, numerowana ołówkiem p. d. 218/2400, sygn. w kompozycji l. d. „Andy Warhol”, na odwrocie granatowa pieczęć wydawcy „CMOA” (Carnegie Museum of Art - Pittsburgh, Pensylwania) oraz hologram „verification of authenticity”.
„Endangered Species” (Zagrożone gatunki) to jeden z kluczowych i najbardziej i rozpoznawalnych cykli graficznych Andy’ego Warhola. „Zagrożone gatunki” były pierwszym odejściem Warhola od wcześniej podejmowanych tematów i stanowiły punkt zwrotny w całej drodze artystycznej artysty. Często uważa się, że cykl ten powstał w szczytowym okresie jego twórczości, to jest w chwili, kiedy Warhol do perfekcji poznał techniczne właściwości serigrafii i przestał rozwijać swój niepowtarzalny styl. Pomysł na stworzenie serii „Zagrożone gatunki” narodził się podczas rozmowy Warhola z jego przyjaciółmi, Ronniem i Giną Lombardo. Para ta była zaangażowana w działania na rzecz ochrony zwierząt i namówiła Warhola do zwrócenia uwagi na ten problem poprzez swoją sztukę. Warhol, który często inspirował się tematami z popkultury i współczesnych problemów społecznych, podjął ten temat, tworząc barwne, jaskrawe portrety zagrożonych zwierząt w swoim charakterystycznym stylu.
Grafiki z cyklu odniosły znaczący sukces, właśnie głównie z racji odejścia od dotychczasowej tematyki Warhola opartej o tzw. kulturę masową. W cyklu Warhol sportretował 10 zwierząt ujętych w Endangered Species Act - amerykańskiej ustawie o zagrożonych gatunkach z 1973. Komplet „Zagrożonych gatunków” to: Orangutan (Orangutan), Orzeł bielik (Bald Eagle), Tygrys syberyjski (Siberian Tiger), Nosorożec czarny (Black Rhinoceros), Słoń indyjski (Asian Elephant), Panda wielka (Giant Panda), Motyl (Pine Barrens Butterfly), Gepard (San Francisco Silverspot), Żółw skórzasty (Leatherback Turtle), Papuga Kakapo (Kakapo Parrot).
W wyniku późniejszego zainteresowania artysty problematyką przyrody Andy Warhol dodał do swojej serii "Zagrożone gatunki" (Endangered Species) dodatkową pracę przedstawiającą owcę gruborogą (Bighorn Ram). Dodanie owcy do cyklu "Zagrożone gatunki" pokazuje, że Warhol nie tylko interesował się różnorodnością zwierząt zagrożonych wyginięciem, ale także reagował na nowe informacje i zagrożenia w świecie przyrody, rozszerzając swoją serię o nowe dzieła. Każda z prac charakteryzuje się intensywną kolorystyką i wyraźnymi konturami, co jest typowe dla stylu Warhola. Artysta zastosował technikę sitodruku, którą często używał w swoich dziełach, pozwalającą na tworzenie wielu odbitek z jednego wzoru. „Zagrożone gatunki” to nie tylko artystyczny wyraz, ale także forma aktywizmu. Warhol chciał zwrócić uwagę na problem wymierania zwierząt, podkreślając ich piękno i unikalność poprzez swoje kolorowe, żywe portrety. Cykl ten jest często postrzegany jako artystyczne przypomnienie o konieczności ochrony przyrody i dbania o zachowanie bioróżnorodności. Cykl „Zagrożone gatunki” był wystawiany w różnych muzeach i galeriach na całym świecie, przyczyniając się do podniesienia świadomości na temat ochrony zwierząt. Prace Warhola z tej serii są cenione zarówno przez kolekcjonerów sztuki, jak i przez osoby zaangażowane w ekologię.