Bernard PICART (1673-1733)
Nr katalogowy: 2
Karta tytułowa rozdziału Atlasu Historycznego, 1720
„Atlas Historyczny”, wyd. Henri Abraham Châtelain, Amsterdam (1719-1720)
miedzioryt ręcznie kolorowany akwarelą, papier; 42 x 26 cm (w świetle passe-partout);
Zobacz pełne informacje
„Atlas Historyczny”, wyd. Henri Abraham Châtelain, Amsterdam (1719-1720)
miedzioryt ręcznie kolorowany akwarelą, papier; 42 x 26 cm (w świetle passe-partout);
sygn. i dat. na płycie l. d.: "B. Picart inv. et facit 1720";
pod kompozycją opis w języku francuskim.
Glosa: „Atlas historique, ou Nouvelle introduction a l'histoire, a la chronologie et a la geographie ancienne et moderne [...]” był publikacją wyjątkową pod względem zawartości merytorycznej i bogactwa ilustracji. Mapy łącznie z ilustracjami opracowanymi "in plano" wydrukowano z 285 płyt miedziorytowych. Mapy rytował Henri Abraham Châtelain, głównie na podstawie prac francuskiego kartografa Guillaume de L’Isle. Ilustracje wg własnych pomysłów rytował Bernard Picart, a towarzyszący ilustracjom francuskojęzyczne teksty dotyczyły takich dziedzin jak kosmografia, geografia, historia, genealogia, heraldyka, historia biblijna, itp.
Henri Abraham Châtelain (1684-1743) - pastor hugenotów; mieszkał kolejno w Paryżu, St. Martins, Londynie (ok. 1710), Hadze (ok. 1721) i Amsterdamie (ok. 1728). Był utalentowanym artystą, umiejętnie łączył bogactwo informacji historycznych i geograficznych z delikatnym grawerowaniem i nieskomplikowaną kompozycją. Przełomowe ówcześnie dzieło obejmowało studia z geografii, historii, etnologii, heraldyki i kosmografii. Mapy autorstwa Châtelaina są wspaniałym przykładem złotej ery francuskiej kartografii. Firma wydawnicza Châtelaina - Châtelain Freres i Châtelain & Fils - działała w Amsterdamie w latach ok. 1700 - 1770.
Bernard Picart (1673, Paryż -1733, Amsterdam) - projektant, rytownik. Zawodu grawera uczył się początkowo u swego ojca Étienne'a Picarta (1632-1721) oraz u Benoît Audran le Vieux, a następnie u Sébastiena Leclerca (w 1689). W latach 1696-1698 po raz pierwszy przebywał w Holandii, dokąd powracał, by od 1711 osiąść na stałe w Amsterdamie. Ceniony, płodny artysta zyskał sławę, liczba zamówień z czasem obniżyła poziom jego sztuki rytowniczej.