Karol WAWROSZ (1860- PO 1910)
Nr katalogowy: 142
Wojsko polskie po r. 1800 - Księstwo Warszawskie, 1908
Zestaw 4 litografii na papierze, ręcznie kolorowanych akwarelą.
wizerunki kawalerii: 30 x 21 cm, zdobienia mundurów i odznaki
estymacja: 1 800 - 2 200 zł
Zobacz pełne informacje
Zestaw 4 litografii na papierze, ręcznie kolorowanych akwarelą.
wizerunki kawalerii: 30 x 21 cm, zdobienia mundurów i odznaki: 23 x 37 cm (w świetle oprawy);
pod ilustracją od lewego do prawego rogu: K. Wawrosz zestawił i rys. / Nakładem Wł. Bartynowskiego / R.M. Zadrazil fotolitografował w Krakowie
poniżej pośrodku: (Naśladownictwo zastrzeżone).
Karol Wawrosz (1860, Żywiec - ?) - malarz i rysownik polski przełomu XIX i XX wieku. Urodził się w rodzinie leśniczego. Początkowo studiował malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1879 r. pracował dla Władysława Bartynowskiego jako rysownik. Od 18 kwietnia 1888 studiował na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium w klasie malarstwa pod kierunkiem Aleksandra von Liezen-Meyera (1839-1898). Ilustrator książek (m.in. B. Twardowskiego, Wojsko polskie Kościuszki, Poznań 1894, Bartynowskiego Wizerunki królów, uzbrojenie i wojsko polskie i Materiały do ikonografii królów, zbroi i wojska polskiego). Autor rysunków do katalogu numizmatów polskich E. Czapskiego.
Władysław Bartynowski (25 czerwca 1832 - 16 grudnia 1918) odziedziczył po ojcu pasję kolekcjonerską. Kontynuował ją i pielęgnował przez całe swoje życie, a nawet stworzył swoją własną „szkołę” numizmatyki, mimo że nigdy nie piastował katedry uniwersyteckiej. W jego pracowni kształcili się i zdobywali praktyczną wiedzę m.in. Marian Gumowski czy Feliks Kopera. Nic dziwnego, gdyż był w Krakowie „instytucją”, znanym ze swych wyjątkowych zainteresowań książkami, numizmatyką i kolekcjonerstwem. Od najmłodszych lat zbierał monety i medale, wymieniał się dubletami, kupował nowe obiekty do swojej kolekcji, robił kopie galwaniczne wynalezioną przez siebie metodą reprodukowania numizmatów zwaną potocznie bartynotypią. Archiwum Muzeum Narodowego w Krakowie zgromadziło liczne obiekty pozostawione przez Władysława Bartynowskiego, m.in. materiały warsztatowe do planowanych publikacji dotyczących projektowanego słownika malarzy i rytowników od dawnych czasów do lat mu współczesnych.