Nr katalogowy: 420
Zwieńczenie ołtarza
drewno lipowe polichromowane i złocone,
Warszawa (?), ok. 1720
Zobacz pełne informacje
drewno lipowe polichromowane i złocone, wys. 31 cm., szer. 81 cm.
Warszawa (?), ok. 1720
Późnobarokowa kompozycja snycerska, złożona z pary aniołków klęczących po bokach owalnego kartusza wśród ornamentu
regencyjnego, pochodzi przypuszczalnie z niewielkiej nastawy ołtarzowej. Wydłużona i spłaszczona kompozycja, a także
opracowanie odwrocia może świadczyć o pierwotnym aplikowaniu elementu do płaskiego lica, przypuszczalnie zwieńczenia
ołtarza, względnie pola nad ramą obrazu. Putta trzymają jako atrybuty min. klucz i księgę odnoszące się niemal z całą
pewnością do osoby św. Piotra, można zatem przypuszczać że zdobiony w ten sposób ołtarz poświęcony był właśnie temu
świętemu. Charakter rzeźb, o pulchnych, przesadnie otłuszczonych kształtach dziecięcego ciała, krągłych głowach, obfitych
włosach, i mięsitych, dość ekspresyjnych fałdach draperii, pozwala ostrożnie wskazywać na wykonanie w warszawskim ośrodku
rzeźbiarskim, a szczególny typ ornamentu wczesnoregencyjnego, złożonego z silnie wyginanych, karbowanych taśm, wolut i
krótkich pędów akantowych na czas powstania w okolicach roku 1720. Wiodącą pozycję miał wówczas w Warszawie ogromny,
wieloosobowy warsztat, bez mała przedsiębiorstwo rzeźbiarskie, prowadzone przez Bartłomieja Michała Bernatowicza (zm.
1730). Trzeba jednak wyraźnie nadmienić, że z dłutem samego Bernatowicza dziełka wiązać nie można. Uwagę zwraca
pierwotna - choć nadniszczona zębem czasu - polichromia karnacji i pozłota draperii, skrzydeł i ornamentu.