Komplet mebli do jadalni
w stylu secesji geometrycznej
Polska, ok. 1910-15;
Zobacz pełne informacje
w stylu secesji geometrycznej;
złożony z potężnego wieloelementowego kredensu, małego kredensu-pomocnika, stołu, zegara szafowo-podłogowego oraz dziesięciu krzeseł.
Kredensy i zegar o prostych bokach i wybrzuszonych frontach szafek, zwieńczone wybrzuszonymi daszkami. Wszystkie meble z kompletu (oprócz krzeseł) wsparte na szerokich cokołach chronionych blachą mosiężną, wykonanych i fornirowanych mahoniem, ujętych od frontu toczonymi kolumnami, dekorowanych na szybach złoconymi wieńcami z wstęgami; zaopatrzone w zgeometryzowane uchwyty z wytłaczanej blachy mosiężnej i dekorowane na frontowych narożach intarsjowanymi owalami zdobionymi perłowymi kwadracikami. Kredens masywny z wysuniętą nieco przed korpus i wybrzuszoną podstawą w formie dwuskrzydłowej, pełnej szafki u dołu oraz dwoma szufladami i wysuwanym pulpitem, zwieńczoną marmurowym blatem.
Na podstawie węższa nastawa w formie wklęsłej trójskrzydłowej przeszklonej szafki i nastawionej na wysoko sklepionej półki-wnęki. Całość flankują dwa ćwierćkoliste wąskie słupki, zamykane jednoskrzydłowo, u dołu pełne, u góry przeszklone, zwieńczone półeczkami ujętymi ażurowymi galeryjkami. we wnetrzu szafki podstawy jedna półka. Wnętrze nastawy trójkomorowe z pojedynczymi półkami. We wnętrzach słupków po trzy półki.
Mały kredens z dwuskrzydłową szafką zwieńczoną szufladą i marmurowym blatem oraz węższą nastawą z zawieszoną po środku dwuskrzydłową wklęsłą szafką, ujętą u dołu i u góry wnękami. Górna wnęka flankowana kolumnami. We wnętrzu podstawy jedna półka. Stł prostokątny, o zaokrąglonych narożach, rozsuwany, wsparty na graniastym trzonie i ściętej platformie. Spod blatu wysuwane na metalowych szynach, niefornirowne wkłady. Trzon z kolumnami na narożach. Platforma ujęta blachą mosiężną. Zegar jednoczęściowy, z zamykanymi jednoskrzydłowo szafce mechanizmu i trzonie.
Skrzydło drzwi szafki przeszklone, trzonu przeszklone w górnej partii u dołu pełne. Mechanizm płytowy, z wychwytem kotwicznym, z gongiem jednostrunowym. Tarcza kwadratowa, mosiężna ze stalowym pierścieniem godzinowym, z cyframi arabskimi. Tarcza, serce wahadła i wagi z blachy stalowej, dekorowane zgeometryzowanymi, niellowanymi ornamentami. Krzesła o ażurowych, lekko zaokrąglonych oparciach, tapicerowanych na oparciach i siedzeniach, wspartych na czterech graniastych, lekko zbieżnych nogach. Oparcia rozszerzające się ku dołowi z trapezoidalną wyściełaną
powierzchnią pośrodku. Siedzenia zaokrąglone od tyłu, proste od frontu. Przednie nogi zakończone mosiężnymi trzewikami.
Na płycie tylnej mechanizmu wybite znaki firmowe i cechowe mechanizmu: w kręgach - GUSTAV BECKER FREIBURG IM SCHL. Z kotwicą pośrodku i literami GB, a także * MEDALIE * D'OR z krzyżem pośrodku oraz D.R.P. (oznaczenie patentu), No 171659 (numer rejestracji), 204 5206 (numer serii). Na płycie gongu wyciśnięta nazwa: ECHO GONG.
Na jednym z kluczy wyciśnięta nazwa firmy (produkującej okucia meblowe? lub mniej znanej meblowej ?): F. HALTLER * WARSZAWA Konstrukcja i fornir - mahoń; okucia - mosiądz; blaty - marmur ceglasty (zlepieniec);
Wymiary: kredens - 241 x 198 x 72,5 cm; mały kredens - 218,5 x 112 x 59,6 cm; stł77,5 cm; cztery wkłady 77,5 x 58 cm;
powierzchnia blatu po rozłożeniu 77,5 x 380 cm; zegar szafowy - 209,7 x 59,6 x 35 cm; krzesła - 91,5 x 45,5 x 48 cm; Polska, ok. 1910-15;
Duży komplet mebli przeznaczony do jadalni w stylu secesji geometrycznej, zachowany w bardzo dobrym stanie. Meble charakteryzuje dobra jakość wykonania, przejawiająca się w zharmonizowanym pod względem form projekcie, odpowiednimi proporcjami, dopracowanymi detalami, jak kolumny, cokoły, blaty, okucia.
Podobne meble produkowało kilka warszawskich większych firm meblowych, jak Szczerbiński, Trenerowski, Dymmek, Zalewski, i inne. Wzorowały się one na zagranicznych modelach mebli, w zależności od epoki do której nawiązywały: francuskiego empiru i klasycyzmu, niemieckiego baroku i renesansu oraz nieodległej w czasie secesji austriackiej.
Omawiany komplet nawiązuje zarówno do klasycyzmu, jak również secesji, dlatego też za czas powstania można przyjąć lata 1910-15, kiedy takie połączenie stylów było najbardziej modne. Klucz z wyciśniętą nazwa fabryki, mógł przypadkowo zostać dobrany do otwierania mebla. Na meblach nie znajdują się żadne inne, podobne znaki, czy nazwa firmy.