olej, płótno; 66 x 100 cm; sygn. l. g.: W. Ślewiński
olej, płótno; 66 x 100 cm;
sygn. l. g.: W. Ślewiński
Na odwrocie nalepka z Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem: Dep. 3011
Na zbliżającą się Aukcję Jednego Obiektu oferujemy Państwu – z nieukrywaną przyjemnością – bezsprzecznie jeden z najpiękniejszych obrazów jakie pojawiły się na polskim rynku sztuki w ciągu ostatnich lat.
Dzieła tak wysokiej klasy artystycznej pojawiają się w sprzedaży niezwykle rzadko. Gdy do tego są jeszcze sygnowane tak wybitnym nazwiskiem jak Ślewiński wzbudzają ogromne emocje wśród kolekcjonerów i miłośników sztuki.
Praca przedstawia śpiąca kobietę na zasłanym zieloną narzutą łóżku w ciekawym skrócie perspektywicznym. Ubrana jest w długą, czarną suknię zapiętą wysoko pod szyją. Ułożona swobodnie na lewym boku wspierając głowę na zgiętej ręce, dłonią obejmuje tył głowy. Jej rude włosy związane są w luźny koczek, jasna cera ozdobiona silnym rumieńcem na policzkach.
Modelką jest żona artysty – Eugenia Szewcowa, zachwycająca na wielu innych pracach Ślewińskiego, w tym na najbardziej znanej „Czeszącej się” (1987, olej, płótno; 64 x 91 cm; Muzeum Narodowe w Krakowie). Tutaj jednak nie mamy do czynienia z kuszącą famme fatale, wręcz przeciwnie. Jest to raczej intymny lecz przepełniony czułością portret towarzyszki życia przedstawionej w błogim stanie drzemki w swobodnej pozie, z pozostawionymi na stopach trzewikami, w zaciszu własnego mieszkania. Domowy charakter przedstawienia podkreślony został przez łaszącego się czarnego kota.
W tej wyjątkowej pracy wyraźne są wpływy Szkoły z Pont-Aven, z która Ślewiński był związany. Mamy tu bowiem do czynienia z tworzeniem kompozycji przy użyciu szerokich. Płaskich plam barwnych, miękkim konturem i zachwycającym zestawieniem kolorystycznym. Dominująca czerń sukni, łącząca się z intensywnie czarnym futerkiem kota, spleciona została z soczysta zielenią łóżka. Na jego tle odbija się ognisty oranż włosów modelki, skupiający na sobie wzrok widza. Miękkie, organiczne linie wskazują również na uleganie wpływom secesji, które widoczne są w innych pracach malarza.
To wyjątkowe dzieło przez wiele lat cieszyło oczy zwiedzających Muzeum Narodowe w Warszawie, w którym znajdowało się jako depozyt. W 2005 roku zostało sprzedane za niebagatelną sumę prawie 3.300 000 zł w sprzedaży pozaukcyjnej w Domu Aukcyjnym Rempex. Jest to również jedna z najchętniej reprodukowanych prac tego artysty.
Pojawienie się „Śpiącej kobiety z kotem” w sprzedaży jest wydarzeniem, które niewątpliwie powinno wzbudzić zainteresowanie kolekcjonerów sztuki.
Lit.: (wybór)
Władysława Jadwiga Jaworska, Władysław Ślewiński, Kraków 2005 – reprodukowany na okładce;
Encyklopedia sztuki polskiej, Kraków 2001, s. 646 (reprodukowany także na obwolucie);
Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, Kraków 2011, s. 645;
Barbara Kokoska, Wielcy mistrzowie malarstwa polskiego, Kraków 2012, s.119