olej, płótno; 120 x 150 cm; sygn. i dat. na odwrocie dwukrotnie: Ireneusz/ Pierzgalski /1964 (BIAŁY)/ 120 x 150 cm olej
olej, płótno; 120 x 150 cm;
sygn. i dat. na odwrocie dwukrotnie:
Ireneusz/ Pierzgalski /1964 (BIAŁY)/ 120 x 150 cm olej
Na najbliższa Aukcję I obiektu mamy do zaoferowania Państwu obraz Ireneusza Pierzgalskiego urodzonego w 1929 roku w Łodzi. Artysta studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, dzisiejszej Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, którą ukończył dyplomem w 1955 roku. W latach 1955-1976 był wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi, następnie od 1976 roku pracuje na macierzystej uczelni gdzie prowadził Pracowni Fotografii na Wydziale Grafiki. W 1990 roku otrzymał tytuł profesora. Tworzy w zakresie malarstwa, rysunku, grafiki i fotografii. W latach pięćdziesiątych związany był z grupą artystów „Piąte Koło”, później z Grupą „Nowa Linia”.
Prezentowany Państwu obraz pochodzi z 1964 roku, wpisuje się w najlepszy okres twórczości Ireneusza Pierzgalskiego zafascynowanego dalekowschodnią kaligrafią oraz twórczością amerykańskiego malarza Marca Tobeya (1890-1976) który, jako pierwszy zrezygnował z europejskich inspiracji w dziedzinie sztuki na rzecz inspiracji dalekowschodnią kaligrafią. Sam Pierzgalski korzysta z szerokiego zaplecza filozoficznego, które towarzyszy formalnemu działaniu. Oszczędnie używa kreski, wręcz eliminuje ją ze swoich prac. Jak stwierdził w jednym z wywiadów: „Porównywałem sztukę z naturą człowieka – mówiłem: Sztuka i człowiek mają podobną naturę, składają się z ducha i materii. Analogia nie jest jednak pełna, bowiem człowiek ma jedną duszę i jedno ciało, natomiast sztuka jedna duszę, ale liczne wcielenia”.
W omawianej pracy artysta przemawia poprzez proste środki formalne. Tworzy napięcie poprzez kolor oraz dynamikę mocnych pociągnięć pędzla. Białe tło uspokaja całą akcje, dwa czworokątny znajdujące się bokach, symetrycznie dzielą pole obrazu. Otoczone są jasnoniebieską poświatą, oddzielone cienkim białym pasem. W górnej części lewego czworokątu, stworzonego z czarnych linii swobodnie kładzionych leży kolejna warstwa skłębionych ze sobą linii. Przeciwległa figura zbudowana jest z poziomych pasów nakładanych na siebie pozornie bez konkretnego porządku. W obu obszarach praca jest naznaczona „znakami” przypominająca szybko pisane wiadomości. Dodatkowo przeciwległe figury zostały poprzekreślane czerwonymi liniami, złączone ze sobą poziomą linią dotykającą ich wierzchołków. Silnie kontrastujące ze sobą kolory jak biel, czerń, czerwień oraz granat tworzą harmonijną całość, uzupełniając się nawzajem, a ekspresja linii jest złagodzona poprzez występującą symetrię. Wydaje się, że obraz został nie tylko namalowany, ale i zapisany.
Ireneusz Pierzgalski przekazuje w swojej twórczości wiele treści, uważny obserwator może spróbować odkryć, jakie „wcielenie sztuki” ukazał artysta w oferowanej Państwu pracy.
Prace malarza znajdują się w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi. Obrazy olejne tego artysty, rzadko pojawiające się na rynku sztuki, są wyjątkowo poszukiwane przez kolekcjonerów.