Nr katalogowy: 622
Plakieta z miniaturą pejzażową z architekturą
majolika, farby wysokich temperatur;
Włochy, Castelli (Abruzzo), warsztat Niccolo
Tommaso Grue; ok. 1750 -1760
Zobacz pełne informacje
prostokątna, oprawiona w czarną drewnianą ramkę; pejzaż nad zatoką, w typie włoskim z architekturą i sztafażem; z prawej ruina porośnięta zielenią (fragment budowli z arkadą, kolumnami i pilastrami), pośrodku dwu wędrowców w pelerynach i kapeluszach idących ku budowli z arkadowym przejściem, z zabudowaniami kościelnymi(?) z rotundą i kolumną porośniętą zielenią na tle błękitnych wzgórz; przy porośniętym zielenią brzegiem zatoki - żaglowiec ze zwiniętymi żaglami, na pierwszym planie z prawej dwa
drzewa o rdzawym i zielonym listowiu na skalistym podłożu; wokół brzegu plakiety malowana wąska, nieregularna ramka;
muszlowe wykruszenia od tyłu plakiety, w miejscu montażu gwoździami drewnianej ramki;
majolika, farby wysokich temperatur; wymiary plakiety: 19,6 x 25,7 cm, wymiary w oprawie: 27 x 32,7 cm.
Włochy, Castelli (Abruzzo), warsztat Niccolo Tommaso Grue (1726-1781)?,
ok. 1750 -1760
Para plakiet ze znanego i cenionego ośrodka ceramicznego w Castelli (prowincja Abruzja), z warsztatów (najpewniej) rodziny
Grue, działającej przez pokolenia, zwłaszcza w XVII i XVIII stuleciu. Wśród wyrobów majolikowych ceramików z rodziny
Grue, najczęściej o dekoracjach narracyjnych, o wysokiej jakości artystycznej i technologicznej, znaczącą pozycję miały plakiety
pejzażowe, nawiązujące do malarstwa Nicolasa Poussina czy Claude'a Lorraina, ale także - a tak jest w przypadku
prezentowanych tu obiektów - rejestrujące rodzime pejzaże malowniczej prowincji Abruzzo. Bardzo zbliżony motyw
pejzażowy obu plakiet różni jakość wykonania; plakieta wiązana z warsztatem Niccolo T. Grue jest malowana subtelniej,
w zdecydowanie malarskiej manierze, która wydobywa głębię obrazu dzięki bogatym tonom szarości, zieleni i brązów.