Chłopi zabawiający się przed domem
[Stypa - Alegoria pięciu zmysłów], po 1636
olej, deska dębowa, 45 x 73 cm;
Zobacz pełne informacje
[Stypa - Alegoria pięciu zmysłów], po 1636
olej, deska dębowa, 45 x 73 cm;
sygn. na lewo od środka, u dołu - na taborecie, w cieniu poniżej jego siedziskai
Cornelis SAFTLEVEN (1607-1681)
David TENIERS Młodszy (1610-1690)
Oferowana praca przedstawia rozbudowana scenę rodzajową z grupą postaci zabawiających się przed chatą ustawioną na tle pejzażu. Na pierwszym planie przy stole znajduje się grupa jedenastu osób, zza okna i drzwi chaty wygląda jeszcze pięciu mężczyzn. „Temat obrazu zasadniczo słusznie został rozpoznany w ekspertyzie prof. Jerzego Nowosielskiego i Aleksandy Krupskiej jako ukryta alegoria pieciu zmysłów, przedstawiona pod powierzchownością postaci, pogrupowanych parami: Dwóch muzyków symbolizuje słuch, dwaj kolejni mężczyźni przy stole - jeden jedzacy,m drugi pijacy - smak, chłop obejmujacy kobietę - dotyk, kobieta i chłopak zatykajacy nos - węch, zaś wyobrażona w oknie dwójka ludzi spoglądających przez lunetę i okulary - wzrok. Oczywiste jest również, że czarna flaga na miotle pozwala określić powód zebrania towarzyskiego jako stypę, odbywajaca się zapewnie przed domem zmarłej/ego. Dodałbym jedynie, że sama tę flagę traktować można jako swoisty wanitatywny komentarz do zachowania ucztujacych ludzi, jako wskazanie na przemijalność doczesnych uciech zmysłowych, zwyczajowo sympbolizowanych przez alegorie pięciu zmysłów.” (cyt. za Maciejem Monkiewiczem)
Za auora dzieła uważano dotąd błędnie Adriaena van Ostatego (1610-1685), ze względu na znajdująca się na taborecie, na pierwszytm planie sygnaturę „AD OS”. Taka atrybucja jest wykluczona, ze względu na brak analogii w twórczości tego malarza. Charakterystyka postaci sbosób tworzenia pierwszego planu wskazuje jednak na autorstwo Davida Teniersa Młodszego (1610-1690). Można tu odnaleźć cechy wczesnych prac Teniersa, np. Palacze z 1633, Pijący chłopi, Chłopi w gospodzie czy Śpiewający chłopi i Posiłek we wnętrzu gospody (oba z 1634)
Stylistyczne analogie potwierdza uważne przestudiowanie sygnatury, pokazujace, że była ona w przeszłości zmienia. „Prawdopodobnie poprawienie sygnatury zostało dokonane w dobrej wierze.(…) Ktoś próbujac ją „uczytelnić”, pociągajac błędnie po kształcie liter, błędnie odczytał napis, interpretując go jako poczatkowe litery imienia i nazwiska Adriaena Ostatego. Niewątpliwie sugerował się przy tym tematyka chłopską, która przez wieki była tradycyjnie kojarzona z nazwiskiem tego artysty.” (cyt. za Maciejem Monkiewiczem) Po zmodyfikowaniu barw makrofotografii przy użyciu komputera wyraźnie widać, że pierwsza litera było „T” ( z wyraźnym, długim daszkiem), prawdopodobnie pierwotnie wiązane z „D”, wiązane w formie monogramu, często używane przez artystę (w różnych układach). Dziełem Teniersa jest jednak tylko pierwszy plan obrazu. Pejzaż został wykonany przez wybitnego malarza holenderskiego Cornelisa Saftlevena (1607-1681),również kontynuującego tradycję malarstwa rodzajowego w typie Adriaena Brouwera. Współpraca tych dwóch artystów potwierdzana jest co najmniej jednym dziełem namalowanym przez nich wspólnie - Wnętrze stajni z dziewczyna z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu.
Hipoteza tej współpracy pozwala przyjąć ograniczone ramy czasowe powstania tego obrazu. Analiza dendrochronologiczna podłoża, opracowana przez dr. Hab. Tomasza Ważnego jako najwczesniejszą możliwą date podaje 1636 rok. Mało jest jednak
prawdopodobne, aby praca powstała po roku 1638, kiedy to Cornelis Saftleven osiadł na stałe w Rotterdamie i najprawdopodobniej zaprzestał podróży do Flandrii (opr. za: Maciej Monkiewicz, ekspertyza obrazu z 7 maja 2002).