olej, płótno, 64,5 x 64,5 cm; sygn. p. g.: TRychter/ r. 1910
olej, płótno, 64,5 x 64,5 cm;
sygn. p. g.: TRychter/ r. 1910
na odwrocie: napis na krośnie: Panu Ignacemu Drexlerowi na przeproszenie za to, że może jeszcze lata/ będzie czekał na exlibris od Tadeusza Rychtera; napis na płótnie: Ignacy Drexler Oesterreich Lwów/ Galizien ul. Listopada/ No. 76 Lemberg
Tadeusz Rychter urodził się we Lwowie w 1873 roku. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie m. in. u Teodora Axentowicza i Józefa Unierzyńskiego, a także uczęszczał na zajęcia Jana Stanisławskiego. Edukację kontynuował na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, a także podczas licznych podróży artystycznych.
Oferowana praca utrzymana jest w duchu malarstwa francuskiego z przełomu XIX i XX wieku (piękne bukiety kwiatowe przy oszczędnym tle tworzył m.in. Henri Fantin Latour [1836-1904]) , któremu artysta uległ po raz pierwszy podczas pobytu w Paryżu w 1899 roku. Było to malarstwo niezwykle zmysłowe, dające wyraz fascynacji naturą, a jednocześnie stające się pretekstem do eksponowania ciekawych zestawień barw. Do grona polskich artystów tworzących w tym nurcie należeli m.in. Leon Wyczółkowski (1852-1936), Stefan Filipkiewicz (1879-1944), Olga Boznańska (1865-1940) czy Alfons Karpiński (1875-1961).
Bukiet pełnych, rozwiniętych, białych róż w jasnoróżowym, cylindrycznym wazonie zachwyca elegancją oraz tajemniczą nastrojowością typową dla martwych natur początku XX w. Artysta stworzył silną iluzję natury – białe kwiaty przenikają ciemną przestrzeń stają się obrazem rzeczywistym, chociaż istnieją w mimetycznym świecie stworzonym przez malarza.
Napis na odwrocie, o osobistym, lekko żartobliwym charakterze, odnosi się do Ignacego Drexlera (1878-1930) – profesora Politechniki Lwowskiej, znanego i szanowanego krytyka sztuki, brata lwowskiej artystki Luny Drexlerówny (1882-1933).
Oferowany obraz Tadeusza Rychtera, zarówno ze względu na technikę, tematykę jak i format należy do wielkich rzadkości antykwarycznych.