olej, płótno, 62,5 x 94 cm;
sygn. u dołu z lewej (na kamieniu): C. Breslaur
Oferowany obraz to niezwykle wysokiej klasy artystycznej romantyczny pejzaż z ruinami zamku Greifenstein w Westerwaldzie. Praca zachwyca doskonałym ujęciem malowniczej okolicy i wspaniałym uchwyceniem kolorystyki górskiego pejzażu w zachodzącym słońcu.
Glównym tematem pracy jest charakterystyczny zamek Greifenstein, jednak uwagę zwraca również sztafaż. Powracające do wioski na noc postacie prowadzące konia, które przystanęły na chwilę by porozmawiać z pasterzem pilnującym swojego stada owiec, któremu wiernie towarzyszy pies. Praca epatuje spokojem, pełna powietrza przestrzeń czy ruiny nie budzą niepokoju, a raczej miłe skojarzenia. Z kominów chatek otaczających ruiny wydobywa się dym, co dodaje sielskości całemu przedstawieniu i wskazuje na zgodę dzikiej, potężnej przyrody z żyjącymi spokojnie ludźmi. Jest to typowy w romantycznych pejzażach rodzaj hołdu dla piękna natury. I chociaż ruiny wprowadzają nostalgiczny nastrój, kojarzą się z przemijaniem, dokooła nich nadal toczy się życie.
Christian Breslauer to wybitny polski pejzażysta. Pierwsze lekcje rysunku pobierał w warszawskiej szkole oo. Pijarów, już wtedy wyróżniał się wyjątkowymi zdolnościami. W 1820 roku wyjechał do Berlina, by uczyć się zawodu kupieckiego, jednak po pewnym czasie rozpoczął studia na tamtejszej Akademii Sztuk Pieknych. Po krótkim pobycie w Dreźnie i Paryżu w 1829 przybył do Düsseldorfu, gdzie został studentem cieszacej się wielką popularnością i uznaniem Akademii Sztuk Pieknych. Tam właśnie powstała düsseldorfska szkoła pejzażowa. Malarze z tego kręgu tworzyli wyjątkowe, nastrojowe, idealizowane pejzaże, z charakterystycznymi zamkami, ruinami, kapliczkami, itp. najczęściej w blasku księżyca lub zachodzącego słońca.
Od początku lat 30. Breslauer wystawiał swoje prace w Niemczech (Berlin, Frankfurt), a od 1841 w Polsce, gdzie zdobywał liczne nagrody.
Po powrocie do kraju na stałe osiadł w Warszawie gdzie od 1848 uczył rysunku w Szkole Sztuk Pieknych. W 1856 roku uzyskał nominację starszego nauczyciela. Zdybył wielkie uznanie jako pedagog nie tylko dzięki nowatorskiemu jak na tamte czasy podejściu do nauczania, ale także za niezwykle serdeczny stosunek do swoich studentów, wśród których byli m. in. jedni z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego realizmu i malarstwa pejzażowego: Wojciech Gerson, Józef Szermentowski, Władysław Malecki, itp.
Breslauer malował tylko nastrojowe pejzaże, które czasem wzbogacał niewielkim sztafażem.
Oferowana praca pochodzi z ok. 1835-1840, czyli z czasów kiedy jeszcze był studentem lub tuż po nauce w Düsseldorfie. Znany jest rysunek i akwarela, będące studiami do przedstawionego obrazu olejnego. Należą do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie znajduje się największy znany zespół prac olejnych i akwarelowych artysty. Prace Breslauera należą do absolutnej rzadkośći na rynku antykwarycznym.
(AŁ)
Termin składania ofert do 14.04.2012