Gorset, 1902
litografia barwna, papier litograficzny o wysokiej gramaturze; 47 x 19 cm (kompozycja), 70 x 50 cm (arkusz);
sygn. na płycie pod kompozycją l. d. Mucha”.
Zobacz pełne informacje
litografia barwna, papier litograficzny o wysokiej gramaturze; 47 x 19 cm (kompozycja), 70 x 50 cm (arkusz);
sygn. na płycie pod kompozycją l. d. Mucha” oraz numerowana ołówkiem pod kompozycją„59/100”;
l. d. znak graficzny La Plume Société Anonyme, Paris (La Plume Société Anonyme, Paris, było francuskim wydawnictwem, które odegrało znaczącą rolę w promocji sztuki i literatury pod koniec XIX i na początku XX wieku).
Alfons Maria Mucha - jeden z najwybitniejszych artystów secesyjnych (fr. art nouveau) - ilustrator i malarz. W wieku 20 lat rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. W 1887 roku przeniósł się do Paryża, gdzie rozpoczął studia na kierunku technik malarstwa, rysunku i kompozycji. W 1894 roku, na zamówienie Sary Bernhardt, zaprojektował słynny plakat teatralny, który przyniósł mu międzynarodową sławę i określenie ikony secesji. Od tamtej pory, Mucha zaczął tworzyć plakaty, grafiki i ilustracje na zamówienie. Alfons Mucha wierzył, że sztuka powinna mieć wpływ na społeczeństwo i zmieniać świat na lepsze. Dlatego starał się tworzyć dla wszystkich, a nie tylko dla wybranej elity.
Styl artysty, nazywany “le style Mucha”, charakteryzował się połączeniem naturalnych motywów z ornamentyką i kolorystyką, co tworzyło wrażenie harmonii i równowagi. Mucha łączy tradycje bizantyjskie i współczesne. Prace artysty cechuje bogactwo detali, precyzja i dbałość o każdy element kompozycji. W stylu Muchy pojawiają się eleganckie linie oraz piękne kobiety w stylu belle époque, otoczone naręczem kwiatów i liści z długimi falującymi włosami i zmysłowymi rysami twarzy.
Alfons Mucha stworzył wiele reklam, które do dziś zachwycają swoją estetyką i finezją. Jednym z jego znanych dzieł jest plakat reklamujący gorsety Harner Rust Proof.
W centralnej części kompozycji znajduje się elegancka kobieta ubrana w bogato zdobiony gorset, który podkreśla jej sylwetkę. Mucha, jak zawsze, z niezwykłą precyzją oddał detale stroju i postaci, co jest charakterystyczne dla jego stylu. Kobieta ma długie, falujące włosy, które dodają kompozycji lekkości i dynamiki. Jej postawa jest pełna gracji i subtelności, co przyciąga wzrok i dodaje kompozycji wyrafinowania.
Plakat jest opatrzony napisami, które pełnią funkcję informacyjną i reklamową. Na górze widnieje napis Harner Rust Proof, co podkreśla, że gorsety są odporne na rdzę-ważna cecha, która gwarantuje ich długotrwałość. U dołu kompozycji znajduje się hasło ‘Gorsets every pair guaranteed, Comfortable, Sitting, Standing or Walking old Everywhere”, co zapewnia klientki o wysokiej jakości produktu w każdej sytuacji i pewności zakupu.
Kompozycja Muchy charakteryzuje się typowymi dla jego stylu elementami: ornamentalnymi motywami, harmonijnym układem, miękkimi liniami oraz bogactwem szczegółów. Kolorystyka jest subtelna, często dominują w niej pastelowe odcienie, które dodają kompozycji elegancji i delikatności.
Dzieło to jest doskonałym przykładem secesyjnego podejścia do sztuki użytkowej, gdzie estetyka łączy się z funkcjonalnością, tworząc harmonijną całość. Mucha, poprzez swoje prace, zrewolucjonizował sposób postrzegania reklamy, wprowadzając do niej elementy artystyczne i podnosząc jej rangę do poziomu sztuki. Kompozycja reklamująca gorsety Harner Rust Proof to jedno z wielu dzieł, które ukazują jego niezwykły talent i wizjonerstwo.