olej, płótno dublowane; 127,5 x 88 cm; sygn. i dat. p. d.: Adolf Dresler / Breslau.
Por.: P. Łukaszewicz, A. Kozak "Obrazy natury. Adolf Dressler i pejzażyści śląscy drugiej połowy wieku XIX", Wrocław 1997, s. 68.
Adolf Dressler należał do najwybitniejszych pejzażystów śląskich drugiej połowy XIX wieku, co dobitnie udowodniła wystawa prac malarza i jego kręgu zorganizowana przez Muzea Narodowe we Wrocławiu i Warszawie (1997). Początkowo jego prace mają charakter romantyczno-biedermeierowski, wkrótce po nauce we Frankfurcie i kontaktach ze szkołą malarską w Kronbergu styl twórczości Dresslera uległ zmianie. Malował teraz sceny historycznorodzajowe i rodzajowe, ale naprawdę „[…] zasłynął jednak jako pejzażysta i to podejmujący głównie tematy śląskie. Zgodnie z tendencją czasu omijał motywy charakterystyczne, w których lubowali się malarze typografowie czy malarze krajoznawcy. Jego specjalnością stały się pejzaże leśne […]. Obrazy te są w stopniu dotąd nie spotykanym w malarstwie śląskim oparte na rzetelnym studium form natury i rzeźbiącego je światła [...] Mimo krótkiego stosunkowo okresu działalności [...] udało się Dresslerowi stworzyć coś, czego dotąd na Śląsku nie było - szkołę pejzażu" (P. Łukaszewicz). Oferowany obraz powstał około 1870 roku i przedstawia tartak - „tartak w Karkonoszach był tematem obrazów pokazywanych przez Dresslera już wcześniej w 1868 w Dreźnie, w 1870 i 1871 w Berlinie i Wrocławiu" (Obrazy Natury s.68). Tartak ten artysta namalował jeszcze raz w 1875 roku, gdy płonął po burzy. („Po burzy” (Brennende Muhle) olej, płótno; 104 x 88 cm; obecnie w Museum Ostdeutsche Galerie w Ratyzbonie (op.cit., kat poz. 10, il. na s.67).
Dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą. Prosimy o wypełnienie poniższego formularza. Skontaktujemy sie wkrótce.