olej, płótno, 65 x 54,3 cm;sygn. l. d.: and. ansgary / 94 / RADACHÓWKA
olej, płótno, 65 x 54,3 cm;
sygn. l. d.: and. ansgary / 94 / RADACHÓWKA
W Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1894 roku nabyty przez Adama hr. Krasińskiego. Późniejsze losy obrazu nieznane. Sprowadzony do Polski zza granicy w 2010 r.
Opis katalogowy (bez reprodukcji):
Władysław Podkowiński, [Katalog wystawy monograficznej opr. Elżbieta Charazińska], Warszawa 1990, s. 131 [tu pojawiające się różnice w wymiarach obrazu i sygnaturze wynikają zapewne z cytowanych wcześniej publikacji i braku znajomości obrazu z autopsji]
Praca wymieniona w [dane m.in. za Katalogiem wystawy monograficznej]:
Henryk Piątkowski, Tygodnik Ilustrowany, 1895, nr 2; Henryk Piątkowski, Tygodnik Mód i Powieści, 1895, nr 3; Krótkie wzmianki o nieżyjących malarzach polskich na Wystawie Retrospektywnej otwartej w maju 1898 roku w Warszawie z dodaniem spisu chronologicznego artystów i katalogowego ich dzieł, Warszawa 1898, s. 58; S. Orgelbranda Encyklopedja Powszechna t. XI, Warszawa 1901; Korpal, Znicz, 1908/09, nr 12, s. 44; Janina Wiercińska, Katalog prac wystawianych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860 - 1914, Wrocław - Warszawa Kraków, 1969, ss. 289-290; Wiesława Wierzchowska, Władysław Podkowiński, Warszawa 1981, s. 45.
Oferowana praca znana w literaturze pod tytułami „Ogrodnik” oraz „Ogrodnik z taczką” jest jedną z ośmiu namalowanych podczas ostatnich wakacji malarza w 1894 roku. Artysta spędzał je częściowo w Sobótce i pod Warszawą - w Radachówce w pobliżu Kołbieli. Wystawiona była we wrześniu tego samego roku w Zachęcie, gdzie została doceniona i zakupiona przez Adama hr. Krasińskiego. Poza „Ogrodnikiem” artysta zaprezentował także m. in.: „Zakątek. Bróg. Krajobraz ze stogiem” (olej na płótnie, 65 x 54 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, wcześniej w zbiorach Raczyńskich w Rogalinie), „Pejzaż. W ogrodzie” (olej na płótnie, 22 x 29 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, dar Feliksa Jasieńskiego), „Widok na łąki” (olej na płótnie, 62,5 x 50,5 cm, miejsce przechowania nieznane), „Młode dęby” (olej na płótnie, 62,5 x 50,5 cm, miejsce przechowania nieznane). Większość z tych prac sygnował pseudonimem „Andrzej Ansgary”, co jednak nie utrudniło odbiorcom identyfikacji artysty. Dotychczas znane były jedynie dwa płótna z tej słynnej wystawy, oba znalazły swoje miejsce w polskich muzeach.
Prezentowany obraz jest unikatem w skali sztuki polskiej; jest ilustracją narodzin impresjonizmu w malarstwie polskim o randze muzealnej. Dom Aukcyjny Rempex z wielką przyjemnością uczestniczy w przywróceniu obrazu, wybitnej pracy Władysława Podkowińskiego, do kanonu znanych dzieł tego artysty.