Leonard PĘKALSKI (1896-1944)
Nr katalogowy: 3
Portret p. Wandy P. w żółtym szlafroku
olej, tektura; 34 x 24 cm.
Z kolekcji rodzinnej artysty.
Zobacz pełne informacje
olej, tektura; 34 x 24 cm.
Z kolekcji rodzinnej artysty.
Wystawa Pośmiertna. Leonard Pękalski 1896 - 1944. Marzec - kwiecień 1969 . Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Warszawski. W katalogu poz. 238 jako własność siostry artysty J. Sawickiej w Warszawie.
"Bogata i różnorodna twórczość Pękalskiego w latach 30. na polu malarstwa tak ściennego, jak sztalugowego (...) konsekwentnie dochodziła do szczytu własnej syntezy. W docieraniu do sedna własnej istoty, a także w uporządkowaniu metody twórczej walną pomocą była czułość artysty na wszelkie poruszenia żywotne w środowisku polskim: przyjacielski kontakt z Kowarskim zarówno jak z kapistami, nie wykluczał bynajmniej zainteresowania malarstwem abstrakcyjnym oraz bacznej obserwacji młodych i najmłodszych talentów. Nieobojętne były też przeżyte dogłębnie podróże zagraniczne. Tak np. z (...) z Francji [przywiózł Pękalski] ideał malarski par excellence, pod którego urokiem miał już pozostać do końca życia: martwe natury Chardina. Jako malarz sztalugowy osiągnął on wysoki stopień harmonii kolorystyczno-kompozycyjnej. Lekcja Chardina, w połączeniu z lekcją Cézanne’a, nakłada się znakomicie na doświadczenia uprzednio uzyskane w malarstwie dekoracyjnym. Obrazami z drugiej połowy lat 30., zwłaszcza na polu martwej natury, portretu i pejzażu, dowiódł Pękalski, że nieobce mu są wszelkie tajniki malarstwa intymnego, że we właściwej mu gamie przytłumionej z przewagą tonów szaroliliowych i brunatno-srebrzystych włada najsubtelniejszymi środkami ekspresji kolorystycznej". (Juliusz Starzyński, Wstęp do katalogu wystawy, s. nlb.12).
Uczeń i współpracownik E. Trojanowskiego w latach 1913 - 18. W 1918 r. ukończył Miejską Szkołę Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie. Pracował przy konserwacji polichromii na Zamku w Lublinie. W latach 1924-1928 r. był asystentem F. Sz. Kowarskiego w krakowskiej ASP. W tym czasie pod kierunkiem A. Szyszko - Bohusza pracował przy konserwacji fryzów w Zamku Wawelskim. Był członkiem Cechu Artystów Plastyków Jednoróg, potem ugrupowania Pryzmat. Podróżował do Włoch, Francji, Anglii. Od 1928 r. był asystentem i profesorem w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Prace prezentował na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych. W 1969 r. w Warszawie odbyła się wystawa retrospektywna jego twórczości. Pejzaże, martwe natury, portrety tworzył w technice olejnej, gwaszu i rysunku. Jego droga artystyczna wiodła od malarstwa monumentalnego - zainteresowania które wyniósł z okresu studiów, poprzez formizm do koloryzmu.