Nr katalogowy: 901
Zydel w stylu eklektycznym
orzechowy, intarsjowany i rzeźbiony w motywy alpejskie;
93,5 x 45 x 40 cm; Szwajcaria, kon. XIX w.
estymacja: 2 300 - 3 000 zł
Zobacz pełne informacje
orzechowy, intarsjowany i rzeźbiony w motywy alpejskie;
93,5 x 45 x 40 cm; Szwajcaria, kon. XIX w.
Zydel z deskowym oparciem i siedzeniem, faliście wyciętym na obrzeżach, wsparty na czterech esowatych nogach. Oparcie rozszerzające się ku górze, z niewielką, dwuelementową deską pośrodku ujętą u góry kartuszem ozdobionym rzeźbionymi szarotkami i innymi kwiatami, a u dołu tralkami.
Na desce u góry scena górska z kozicami zwieńczona szarotkami, u dołu ornamenty floralne także z szarotkami. Siedzenie zbliżone do trapezoidalnego kształtu, szerokie z przodu, z okrągłym polem pośrodku z jeleniem ujętym floralną wicią i rogami obfitości. Oskrzynienie w formie kasety, do której dostęp możliwy był przez odchylenie siedzenia wraz z oparciem (zachowały się zawiasy); obecnie
siedzenie z kasetą skręcone na śruby.
Na dolnej płycie oskrzynienia duża nalepka papierowa z bordiurą, w której rezerwa z wydrukowanym napisem 4 AIRS, po środku cztery nazwy (utworów) wpisane tuszem (małoczytelne): Monte Chiesti, Carmen Corie…, Beim Socister, Wilhelm Tell.
Prezentowany mebel - śmiało można nazwać „szwajcarskim produktem eksportowym” lub regionalnym wyrobem pamiątkowym - ze względu na wykorzystany typ sprzętu, rodzaj i charakter dekoracji oraz wbudowany we wnętrze mechanizm pozytywkowy. Zydle były popularnymi meblami ludowymi, a ich znaczenie wzrosło w okresie poszukiwania formuły stylów narodowych w 4 ćw. XIX wieku. Rzeźbione i intarsjowane dekoracje z szarotek i kozic trudno pomylić z innym niż Szwajcaria regionem wytwórczości meblowej w Europie. Całość w stylu eklektycznym, ma dobry poziom wykonawczy. Zapewne we wnętrzu oskrzynienia pierwotnie znajdowała się pozytywka, wygrywająca cztery utwory, o czym świadczy zachowana na spodzie dna ramy nalepka z wpisanymi 4 utworami (4 AIRS). Znane są z rynku antykwarycznego analogiczne krzesła z zachowaną pozytywką (spiralną), której wykonanie przypisywane jest słynnej szwajcarskiej firmie Etouffoirs en Acier, produkującej mechanizmy grające głównie do szkatuł.