Komplet mebli kubistycznych w stylu art deco
dębina, brzoza, sosna, czereśnia,
fornir - orzech, dębina czerniona;
komplet zaprojektowany w 1928 r.
Zobacz pełne informacje
złożony z kredensu, stolika, dwóch foteli i dwóch krzeseł o silnie zgeometryzowanych kształtach ozdobionych czarnymi pasami tworzącymi litery V i zygzaki. Kredens dwukondygnacyjny, z nastawą z dwoma otwartymi półkami i szerszą podstawą w formie szafki dwuskrzydłowej, zwieńczony czernionym gzymsem z ćwierćwałka i analogicznie wykończonym prostym cokołem. W górnej płycie podstawy płytkie zagłębienie wyklejone czerwonym materiałem, nakryte taflą szklaną.
Na skrzydłach drzwi dekoracja intarsjowana z pasów ułożonych w formie wpisanych jedna w drugą liter V, zwieńczonych zygzakiem. We wnętrzu szafki trzy półki po lewej i cztery szufladki po prawej. Na wewnętrznej stronie lewego skrzydła drzwi tabliczka metalowa: „Pracownia artystyczno stolarska Wojciech Bober Kraków ul. Rajska 10”. Stolik z kwadratowym blatem o szerokim oskrzynieniu, z czterema pulpitami na każdym z boków, wsparty na czterech graniastych nogach z ćwierćwałkami w narożach. Na blacie oraz oskrzynieniu analogiczna dekoracja intarsjowana, jak na skrzydłach drzwi kredensu. Górna krawędź blatu czerniona, podobnie wykończone kostki w narożach oskrzynienia i ćwierćwałki na nogach. Fotele masywne, z lekko odchylonymi do tyłu deskowymi oparciami i głębokimi siedzeniami ujętymi deskowymi bokami, tapicerowane czerwoną skórą, wsparte na czterech graniastych, zbieżnych ku dołowi i bejcowanych na czarno nogach. Na oparciach nałożone trójkątne poduszki, przeszyte pasami ułożonymi w formie wpisanych jedna w drugą liter V, zwieńczonych zygzakiem. Oparcia zwieńczone gzymsem ujętym u góry i u dołu czarnymi półwałkami. Boki od frontu rozszerzające się ku górze, na przedniej krawędzi ozdobione intarsjowanym, bejcowanym na czarno zygzakiem,
a na powierzchni bocznej przy oparciu czernionym trójkątem. Krzesła tapicerowane z analogicznymi jak w fotelach poduszkami oparć, trapezoidalnymi siedzeniami, wsparte na czernionych graniastych, zbieżnych ku dołowi, masywnych nogach;
dębina, brzoza, sosna, czereśnia, fornir - orzech, dębina czerniona;
kredens - 157 x 120,5 x 50 cm;
stolik - 71 x 77,8 x 77,8 cm;
para foteli - 105 x 78 x 78 cm;
para krzeseł - 88,5 x 51,5 x 46 cm.
Komplet mebli w stylu art deco zaprojektowanych w 1928 roku przez bliżej nieznanego krakowskiego architekta Wacława Wallisa. W tym przypadku na ewidentne formy stylu art deco wpłynął nurt kubistyczny, który w niewielkim stopniu obecny w polskim wzornictwie meblowym tamtych czasów. Czeski kubizm z pocz. XX wieku proponujący, podobne do omawianych, masywne meble, często malowane, intarsjowane lub tapicerowane materiałami w intensywnych kolorach, był inspiracją dla kilku polskich projektantów Dwudziestolecia Międzywojennego, m.in. Mieczysława Kotarbińskiego, Jerzego Koszczyc-Witkiewicza i Bogdana Tretera. Większość znanych mebli kubistycznych została wykonana na wystawy, targi lub specjalne zamówienia, nie zostały one w Polsce wdrożone do produkcji. Meble bardzo podobne do zaprojektowanych przez
Wallisa zaproponował Koszczyc-Witkiewicz na Poznańskiej Wystawie Krajowej w 1929 roku, zostały one wykonane do gabinetu dyrektora więzienia w Koronowie.
Prezentowany komplet, jak informuje tabliczka metalowa zachowana na wewnętrznej stronie lewego skrzydła drzwi kredensu, wykonany został w Pracowni artystyczno-stolarskiej Wojciecha Bobera. Wspomniany założyciel zakładu zmarł jesienią 1924 roku, a schedę po nim objął pasierb Michał (Egidius, Idzi) Jaźwiecki i prowadził ją do 1936 roku przy ul. Rajskiej 10 w Krakowie. Jak wspominała jego wnuczka Wanda, był on wykształconym artystą stolarzem. Wiadomo, że współpracował ze Spółdzielnią Artystów ŁAD. Prezentowane meble odznaczają się wysoką jakością wykonawczą, świadczącą o dużej sprawności warsztatowej zakładu „Bobera”.
Zachowały się także trzy rysunki projektowe na kartonie, tj. widok ogólny, widok mebli w skali oraz projekt fotela, o wymiarach: 33 x 46,3 cm.
Literatura: Anna Kostrzyńska Miłosz, Polskie meble 1918 - 1939. Forma, funkcja, technika, Warszawa 2005.