Jacek MALCZEWSKI (1854-1929)
Lot No.: 134
Portret Jana Albina Goetza Okocimskiego, 1916
olej, deska; 81 x 64 cm;
sygn. i dat. p. g.: J Malczewski 1916.
estymacja: 320 000 - 420 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, deska; 81 x 64 cm;
sygn. i dat. p. g.: J Malczewski 1916.;
na odwrocie fragment nalepki oraz numer: 26 (niebieską kredką) ponadto owalny stempel składu dla malarzy ISKRA.
Sportretowany przez Jacka Malczewskiego w roku 1916 Jan Albin Goetz Okocimski (1864-1931), syn założyciela browaru, który za jego życia osiągnął
szczyt prosperity, był ponadto człowiekiem związanym z Małopolską, filantropem, kolekcjonerem dzieł sztuki, postacią światłą, znającą kilka języków,
zainteresowaną sytuacją polityczną. Za jego inicjatywy w latach 1898-1911 został wybudowany Nowy Pałac w Brześciu, zaprojektowany przez zespół
wiedeńskich architektów Ferdinanda Fellnera i Hermanna Helmera otoczony angielskim ogrodem. Jan Albin Goetz Okocimski uzyskał tytuł szlachecki od
cesarza austriackiego w 1881 roku. W pałacu znajdowała się bogata kolekcja płócien najznamienitszych autorów ówczesnych czasów takich jak Juliusz
i Wojciech Kossakowie, Stanisław Wyspiański, Kazimierz Pochwalski, Olga Boznańska czy właśnie bogaty zbiór dzieł Jacka Malczewskiego.
Poza oferowanym portretem ostatni z wymienionych artystów, rok po powstaniu portretu Jana Albina utrwalił wizerunek Antoniego Goetza
Okocimskiego, syna właściciela jednego z największych europejskich browarów. W katalogu wystawy krakowskiego TPSP z roku 1939 poświęconym
twórczości Jacka Malczewskiego widnieje, poza wspomnianym portretem Antoniego, sześć dzieł mistrza - symbolisty, wypożyczonych na wystawę przez
rodzinę Goetz Okocimskich, są to: Nike Legionów, Pytia, Danae, Wiosna, Polonia oraz niewielka deska z przedstawioną Głową Chrystusa. Analogiczne, do
dwóch pierwszych dzieł, znajdują się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.
W oferowanym portrecie, Jacek Malczewski przedstawił Jana Albina Goetza Okocimskiego, w ujęciu popiersiowym, lekko zwróconego w prawo.
Hieratyczna postać, o spokojnym wyrazie twarzy wypełnia niemalże w całości pierwszy plan kompozycji. Za nobliwym baronem rozciąga się delikatny
w sposobie malowania pejzaż z charakterystyczną dla Jacka Malczewskiego postacią symboliczną. Jest to charakterystyczny dla autora sposób ujęcia
kompozycji, o którym wspomina Teresa Grzybkowska: Ogromna liczba portretów znajomych i przyjaciół wyróżnia się bogatą inwencją, choć malarz
powtarzał często własny schemat. Wzorem artystów renesansowych i barokowych pierwszoplanowemu portretowi realistycznemu towarzyszy drugi portret
psychologiczny stanowiący tło obrazu. To dzięki przeżyciom psychicznym świat zyskuje głębię. W ten sposób nikt ze współczesnych nie charakteryzował swoich
model; później czynił to Stanisław Witkiewicz. Prawie zawsze na drugim planie igrają fauny, nimfy o niewyraźnych rozmywających się konturach istot wywołanych
z niebytu podświadomości.
Oprac. na podstawie m.in.: Teresa Grzybkowska, Świat obrazów Jacka Malczewskiego, Warszawa, 1996, s. 36; Katalog TPSP, Kraków, 1939.