W izbie
olej, deska parkietowana; 31,5 x 26,5 cm;
sygn. przy lewej krawędzi: KALF
estymacja: 100 000 - 120 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, deska parkietowana; 31,5 x 26,5 cm;
sygn. przy lewej krawędzi: KALF;
na odwrocie lakowy, okrągły stempel: VAN DIEMEN & Co / LA HAYE.
Obraz o szczególnej wartości historycznej i artystycznej dla dziedzictwa narodowego, który według decyzji Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 4 stycznia 2021 roku, nie uzyskał pozwolenia na wywóz stały za granicę.
„Dzieło powstało w tzw. paryskim okresie twórczości [1642-1646] Willema Kalfa i nawiązuje do flamandzkiej tradycji malarskiej m.in. do dzieł Dawida Tenierasa Młodszego. Obraz pt. „W izbie” cechuje mistrzowskie opanowanie warsztatu malarskiego przez artystę, co szczególnie widoczne jest w doskonałym opracowaniu światłocienia, wzorowanym na dziełach mistrza Rembrandta. Ponadto omawiana kompozycja, utrzymana jest w odcieniach czerwieni z szmaragdową zielenią, oraz błękitu z różnym stopniem nasycenia żółcieni, co stanowi charakterystyczną dla Willema Kalfa kolorystykę, często stosowaną w innych jego dziełach (…) Przedmiotowe dzieło, posiada wysokie walory historyczne, artystyczne i naukowe, oraz jest prekursorskie w skali światowej lub krajowej pod względem stylistycznym, typologicznym i technicznym, bowiem stanowi bardzo dobry przykład siedemnastowiecznego malarstwa rodzajowego (…)”
Fragment z decyzji Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
„ (…) Dzieło posiada czerwoną, lakową pieczęć Galerii van Diemen & Co., założonej w Berlinie w 1918 roku, która specjalizowała się w sztuce holenderskiej. Zgodnie z analizą autorki opinii ww. dzieło zostało sprzedane po 1923 r. w Hadze, gdzie została otwarta filia ww. galerii. Pani Aleksandra Janiszewska, zauważa, że w 1924 r., w tej samej galerii został sprzedany obraz W. Kalfa pt.: „Wiejskie wnętrze z kobietą przy kominku” o prawie identycznym układzie pod względem zakomponowania sceny z opiniowanym dziełem, bowiem różnica przedstawień polega na stroju postaci kobiety ukazanej w otwartych drzwiach. (…) Zgodnie z analizą Pani Aleksandry Janiszewskiej „trudno stwierdzić, czy mamy do czynienia z tym samym obrazem, przemalowanym w partii jednej z postaci, czy też z niezwykle dokładnym powtórzeniem kompozycji namalowanej przez Willema Kalfa, co jest wysoce prawdopodobne”.
Fragment z decyzji Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
„Prace Kalfa znajdują się w wielu muzeach na świecie, natomiast w Polsce jego dzieła nie są obecne. Jedyny obraz o niepewnej atrybucji znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Oddział w Nieborowie. Jest to Martwa natura z kapustą, (…) pochodzący ze zbiorów Mikołaja Radziwiłła z Nieborowa. (…) W muzeach światowych, oprócz obrazów Kalfa przedstawiających martwe natury znajdują się również obrazy wnętrz malowane w czasie jego pobytu w Paryżu. I tak na przykład w Paryżu w Institut Nederlanais, kolekcja Frits Lugt, znajduje się Wnętrze kuchni, ok. 1642 (…) w Detroit Institute of Arts Corner of a Barn (W stodole), ok. 1643 (…), czy w Staadliches Muzeum w Schwerin obraz Stara kobieta w kuchni, ok. 1645 (…). W zbiorach Metropolitan Museum w Nowym Jorku można zobaczyć obraz Kalfa przedstawiający podobną kompozycję - to samo wnętrze kuchni z kobietą przy palenisku, ustawioną jednak en face do widza, i z rozrzuconymi na podłodze jarzynami - Wnętrze kuchni ok. 1642-1644 (…).
Fragment opinii Ireny Bal