Królewska Manufaktura Porcelany (KPM)
Lot No.: 614
Krater z miniaturą pejzażową: Zamek w Książu (Fu¨rstenstein) na Śląsku
Berlin, 1832; model: tzw. Reden’sche Vase Nr. 2, miniatura wg obrazu
olejnego Sebastiana Carla Christopha Reinhardta (1738-1827)
estymacja: 20 000 - 24 000 zł
Zobacz pełne informacje
porcelana, farby naszkliwne, złocenia błyszczące i matowe, grawerowane;
niewielkie przetarcia złoceń na plincie, stopie i uchwytach; wazon 2-częściowy - brzusiec montowany ze stopą na plincie na trzpień metalowy;
wys. 31 cm, podstawa (plinta) 12 x 12 cm; sygn. kobaltem podszkl. berło.
Berlin, model: tzw. Reden’sche Vase Nr. 2, miniatura wg (zaginionego) obrazu olejnego Sebastiana Carla Christopha Reinhardta (1738-1827), wzorowana na miedziorycie Daniela Bergera (1744-1824)?, 1832.
Krater o cylindrycznym brzuścu i rozchylonych krawędziach, z antabowymi uchwytami, na szpulowej stopce z kwadratową plintą. W prostokątnej złoconej ramce od frontu - panoramiczny widok zamku Książ, siedziby hrabiów i książąt von Hochberg, z przyległymi zabudowaniami (m.in. most zamkowy, budynki biblioteki z wieżami) i sztafażem na platformie widokowej z prawej.
Po przeciwnej stronie brzuśca kompozycja złoconej roślinnej arabeski, z wpisaną w rezerwę pośrodku datą dzienną: Den 6ten Juny/ 1832. Sebastian Carl Ch. Reinhardt, którego pejzaż - być może poprzez grafikę - był wzorem dla autora miniatury na kraterze, to uznany malarz krajobrazów i wedut, członek Berlińskiej Akademii, nazywany malarzem karkonoskich pejzaży. Swoje obrazy prezentował regularnie przez ponad dwa dziesięciolecia (od końca lat 90. XVIII w.) na wystawach w Berlinie. Pracował na zlecenia Akademii Berlińskiej, berlińskiej manufaktury porcelany, a także księcia Hansa Heinricha VI von Hochberg- Fu¨rstenstein.
Krater z wysokiej klasy widokiem największego zamku Śląska powstał niewątpliwie na konkretne zamówienie, związane z rodziną von Hochberg. Przed kilkoma laty w handlu antykwarycznym (Gronert-Kunsthandel, Dorotheum, Lempertz) był oferowany krater o prawie identycznej dekoracji i tej samej formie (Reden’sche Vase Nr.2), wyższy jednak od oferowanego tu wazonu o 11 cm i bez daty dziennej. Dwa tak podobne egzemplarze przemawiają za realizacją zlecenia von Hochbergów,
zarówno do dekoracji zamkowych wnętrz, jak i w charakterze prezentu dla któregoś z licznych w XIX wieku, znamienitych gości Książa.