OBRAZ XCIII, 1960
olej, płótno, 135 x 95 cm;
sygn., dat. i numerowany na odwrocie
Zobacz pełne informacje
olej, płótno, 135 x 95 cm;
sygn., dat., numerowany na odwrocie: Stefan GIEROWSKI / Obraz XCIII / WARSZAWA 1960;
nalepki wystawowe: Galerie Lambert, 14, rue St-Luis-en-I'lle Paris IV, Konfrontacje 1960,
Interationale malerei 1960-61, Wolfram-Eschenbach, Galerie 59 Aschaffenburg oraz stempel wywozowy (?)
Obraz wystawiany:
Konfrontacje 1960, Galeria Krzywe Koło w Warszawie
"Konfrontacje 1960" były najważniejszą wystawą w trakcie dziesięciolecia działalności Galerii Krzywe Koło (1955 - 1965).
Wydarzenie to zostało zorganizowane z okazji VII Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), odbywającego się we wrześniu 1960 roku w Warszawie i zostało otwarte 8 września. W Konfrontacjach uczestniczyli Marian Bogusz, Tadeusz Brzozowski, Tadeusz Dominik, Stefan Gierowski, Bronisław Kierzkowski, Jerzy Nowosielski, Jan Tarasin, Jerzy Tchórzewski, Rajmund Ziemski - malarstwo, Alina Szapocznikow, Alina Ślesińska, Magdalena Więcek - rzeźba. Stefan Gierowski wystawiał osiem obrazów olejnych, między innymi obraz XCIII.
Interationale malerei 1960-61
Międzynarodowa wystawa "Interationale malerei 1960-61" została zorganizowana z okazji 900-lecia miasta Wolfram-Eschenbach. Wśród artystów zaproszonych z całego świata, obok Stefana Gierowskiego, znalazły się takie sławy jak Lucio Fontana czy Yayoi Kusama.
Galerie Lambert, Paris
Galerie Lambert działała w Paryżu w latach 1959 - 1993. Założona została przez Kazimierza i Zofię Romanowiczów. Pierwsza wystawa
odbyła się w maju 1959 roku i prezentowała twórczość Tadeusza Dominika. Galeria współpracowała z artystami z całego świata
(m. in. Josaku Maeda, Miljenko Stancic). Wielokrotnie wystawiał tam Jan Lebenstein.
Opisany w: Katalog wystawy retrospektywnej Galerii Krzywe Koło, Muzeum Narodowe w Warszawie, lipiec-wrzesień 1990, str. 99.
W roku 1960 Stefan Gierowski zaczał nowy etap swojej twórczości, upraszczając gamę barwną do odcieni szarości, jednocześnie
nawiązując w konstrukcji obrazu do układu geometrycznego, tak charakterystycznego dla późniejszych dzieł artysty. Farba olejna
zmieszana z piaskiem tworzy monochromatyczną płaszczyznę przeciętą wypukłymi liniami, wychodzącymi spoza obrazu, niekiedy
przecinającymi się.
Nielicznymi znanymi obrazami z tego cyklu są: Obraz XCIX, Obraz C oraz Obraz CXXII. Są one zbliżone w kolorystyce i w swej
konstrukcji do prezentowanego obrazu. Dla porównania: Obraz XCIX, olej na płótnie, 134 x 99cm, 1960, wystawiany
był m in. w Galerie Lacloche w Paryżu, a następnie w Museum of Modern Art w Nowym Yorku, na sławnej wystawie
15 polskich malarzy w 1961 roku. Obecnie znajduje się w prywatnej kolekcji w USA. Obraz C, olej na płótnie, 73 x 54cm, 1960, wystawiany na wystawie Masters of Contemporary Polish Art w H.F. Johnson Museum of Art, po latach na wystawach
"Stefan Gierowski. Obrazy 1957-2000", w Muzeum Narodowym w Poznaniu w 2000 roku, oraz "100% malarstwa", z okazji 60-lecia wydziału malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, październik 2008. Obraz CXXII, 100 x 81 cm, 1962 znajduje się w
Muzeum Sztuki w Łodzi.
Obraz XCIII zawiera w sobie wszystkie cechy charakterystyczne dla twórczości artysty z początku lat sześćdziesiątych. W tamtym czasie
zainteresowanie sztuką Stefana Gierowskiego na świecie było ogromne. Większość prac z tego okresu znalazła się w kolekcjach poza
granicami Polski, nie wracały z nowojorskich i paryskich wystaw. Prezentowane dzieło, jeszcze do niedawna znajdujące się w prywatnej
kolekcji we Francji, powróciło do kraju stając się niepowtarzalną okazją dla miłoEników sztuki Stefana Gierowskiego, by stać się
posiadaczem obrazu o tak wyjątkowych walorach artystycznych.