prostokątny, z szufladką w oskrzynieniu, wsparty na czterech graniastych nogach, fornirowany i bogato intarsjowany w motywy geometryczne, z pejzażem marynistycznym po środku blatu. Blat ujęty obramieniem, wstęgami i żyłkami, wypełniony rombami, ze sceną przedstawiającą miasto portowe wschodniej Europy (?) na wyspie lub naprzeciwległym brzegu szerokiej rzeki, otoczone murami z basztami, z górującą cerkwią ponad innymi budynkami, także z zamkiem, obserwowane z drugiego brzegu n którym rybackie łódki, spacerowicze. Oskrzynienie również ujęte też obramieniem, wstęgami, z prostokątnymi wydłużonymi polami wypełnionymi kwadratami w układzie kopertowym. Frontowe ścianki nóg dekorowane figurami geometrycznymi, naśladującymi ich kształt;
sosna; fornir - czereśnia; intarsje - cis, bukszpan, jabłoń, orzech, brzoza, platan;
jawor, czarny dąb (?); 76 x 96 x 73 cm.
Europa Środkowa, 4 ćw. XVIII w.
Prezentowany stolik o prostej formie charakterystycznej dla stylu klasycystycznego, posiada zaprojektowaną i umiejętnie wykonaną dekorację intarsjowaną. Detale umieszczone w scenie zostały oddane naturalistycznie (na ile umożliwia to technika) oraz z wyczuciem. Stolik bliski pod względem charakteru dekoracji meblom wykonywanym przez niemieckich ebenistów Abrahama i jego syna Dawida Roentgenów pracujących w Neuwied w Westfalii w 2 poł. XVIII w. Pierwszym okresie funkcjonowania ich zakładu produkowano przede wszystkim meble intarsjowane. Popularne były, jak w omawianym przykładzie szczególnie dekoracje ze scenami rodzajowymi. Mebel dobrej jakości, w dobrym stanie zachowania, rzadki na rynku.