Lot No.: 509
Popiersie kobiety w stroju renesansowym
Francja, Louis R. Carrier-Belleuse?,
manufaktura fajansu w Choisy- le-Roi (?),
kon. XIX w.
Zobacz pełne informacje
w udrapowanym na upiętych włosach czepcu z turkusowym "welonem" opadającym na plecy, w rozpiętym kubraczku bez rękawów, wykończonym lamówką i z wysoko uniesionym kołnierzem, fioletowym, mocno wyciętym gorseciku ze złotymi lamówkami z cienką koszulą pod spodem, w podwójnym sznurze pereł ze złota zawieszką;
popiersie montowane na czarnym szpulowym drewnianym cokole z plintą. [Powierzchniowe pęknięcie (skaza?) na nosie]. Fajans, farby ceramiczne z przejrzystym szkliwem ołowiowym z krakelurą, drewno malowane na czarno; wys. 39 cm; sygn. na popiersiu z tyłu w szkliwie lekko wklęsły, szarozielony napis: LOUIS CARRIER BELLEUSE; Francja, Louis R. Carrier-Belleuse?, manufaktura fajansu w Choisy- le-Roi (?), kon. XIX w.
Sygnatura na dobrym technologicznie majolikowym popiersiu kobiecym, o żywej kolorystyce farb ceramicznych, wskazuje na francuskiego rzeźbiarza i malarza Louisa Roberta Carrier-Belleuse (1848-1913), który w latach 70./80. XIX w. był dyrektorem artystycznym manufaktury fajansu w Choisy-le-Roi (zał. 1860); z katalogów ofertowych manufaktury Sevres znane są biskwitowe realizacje rzeźbiarza z pocz. XX wieku; niewiele wiadomo o pracach Carrier-Belleuse'a w Choisy-le-Roi, jednak te znane (np. figura
koguta) wyróżnia właśnie czysta, żywa gama barw.