granit; 52 x 26 x 29 cm.
Polska, lata 60. XX w.
estymacja: 65 000 - 80 000 zł
granit; 52 x 26 x 29 cm.
Polska, lata 60. XX w.
Akt kobiecy - dziewczyna klęcząca, z uniesioną nad głowę, zgiętą w łokciu prawą ręką.
Sygn. z boku na postawie: „A. KARNY”.
Rzeźba była przez 30 lat na ekspozycji (jako depozyt) w Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego, Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.
Alfons Karny (1901–1989) – jeden z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy XX wieku, znany przede wszystkim jako twórca portretów rzeźbiarskich. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie był uczniem Tadeusza Breyera. W swojej twórczości dążył do uchwycenia psychologicznej głębi postaci, łącząc realizm z syntetycznym ujęciem formy. Pracował w różnych materiałach – brązie, gipsie, drewnie – lecz szczególne miejsce w jego dorobku zajmują monumentalne rzeźby z granitu, w których wykorzystywał surowość i trwałość kamienia do wydobycia siły ludzkiego ciała i ducha.
Jego granitowe i brązowe rzeźby otrzymały złote medale na wystawach w Paryżu i Brukseli.
Po wojnie, choć artysta znalazł się w nurcie polskiego socrealizmu i podejmował pożądane wówczas tematy, jego prace pod względem stylistycznym nie odbiegały daleko od form, które ukonstytuowały się w twórczości artysty w latach trzydziestych.
Prezentowana rzeźba „Relaks Sportsmenki” stanowi przykład jego dojrzałego stylu – uproszczonego, monumentalnego, a zarazem pełnego wewnętrznego napięcia. Karny ukazuje postać kobiety w chwili odpoczynku, ale wciąż przenikniętą energią i dyscypliną, charakterystyczną dla sportowca. Gładko opracowany granit, o ciepłej barwie i miękkim modelunku, podkreśla harmonię między siłą a spokojem – wartości, które artysta często eksponował w swoich kamiennych rzeźbach.