Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 - 1915)
Lot No.: 253
Dożynki
olej, płótno, 32,5 x 55 cm;
na odwrocie nalepka z wystawy
Zobacz pełne informacje
olej, płótno, 32,5 x 55 cm;
na odwrocie nalepka z wystawy ;
W bogatej w wątki tematyczne twórczości Alfreda Wierusz-Kowalskiego znaczną część stanowią obrazy o rodzajowe
ukazujące sceny z życia polskiej wsi: wyjazdy do miasta, powroty z jarmarku, sanny. Rozgrywają się one najczęściej
w zimowej aurze, ale nie brak także jesiennych pejzaży, czy letnich wieczorów, jak na oferowanym obrazie. Artysta
ukazuje wieś pełną uroku, barwną, żywą, a jej mieszkańcy - zwykle w jego obrazach wiejskie dziewczyny i młodzieńcy -
emanują radością, mają roześmiane twarze. Taki też nastrój panuje wśród schodzących z pola żeńców, powracających do
swych domostw w świetle chylącego się ku zachodowi słońca. Drugim bohaterem obrazu - oprócz roześmianych,
tryskających energią postaci - jest nastrój towarzyszący scenie, mistrzowsko rozegrany przez Wierusz-Kowalskiego,
utrzymany w ciepłej kolorystyce żółcieni, czerwieni i brązów. Zdaje się, że widz sensualnie uczestniczy w powrocie z pola,
czuje gasnący żar letniego słońca, zapach ściętego zboża, wilgoć parującej ziemi. Artysta w sposób typowy dla swej sztuki
operuje planami lekko zacienionymi - najbliższa przestrzeń, zestawionymi z partią mocniej oświetloną, znajdującą się
w głębi kompozycji. Mocnym punktem kompozycyjnym, a także kolorystycznym, spinającym kompozycję obrazu jest
tarcza sierpniowego słońca, opadająca wśród chmur ku widnokręgowi. Obraz charakteryzuje się cechami malarskimi
typowymi dla twórczości Wierusz-Kowalskiego powstałej w latach tuż przed 1900 rokiem, namalowany został z potrzeby
radości tworzenia, pogodnie sławi polską wieś. Takim jej przesłaniem zachwycała się europejska i amerykańska klientela
artysty, a obecnie także kolekcjonerów dzieł polskich monachijczyków.