brąz, odlew patynowany; wys. całk. 48,5 cm. Francja, ok. 1924; odlew późniejszy. Dwie stojące figury ludzkie, zwrócone ku sobie, w jednakowych półokrągłych czapeczkach - melonikach; postacie wyobrażone w ujęciu poniżej kolan. sygn. z tyłu - na klockowej podstawie „J. Lambert-Rucki”. Artysta polskiego pochodzenia; urodził się w Krakowie, tam też stawiał pierwsze kroki w nauce malarstwa, w pracowni Mehoffera. W 1911 wyjechał do Paryża. Dzielił pracownię z Modiglianim; przyjaźnił się z Mojżeszem Kislingiem i Chaimem Soutinem. Dzięki poręczeniu Fernanda Légere’a trafił pod skrzydła Leona Rosenberga - znanego marszanda, który ułatwił mu kontakty z paryskim światem artystycznym. Rucki był artystą wszechstronnym - malarzem, rzeźbiarzem, grafikiem i designerem. Projektował luksusowe przedmioty art-deco i biżuterię. Brał udział w wystawach. W latach 30. XX w. współpracował z U.A.M - Union des Artistes Modernes; stowarzyszenie to skupiało wielu ówczesnych artystów (m. in. Le Corbusier, Stevens, Mallet, Pingusson). Pociągał go kubizm i surrealizm; łączył w rzeźbie formy nowoczesne ze sztuką bizantyjską, romańską i afrykańską. Znaczącą rolę w jego twórczości odegrała sztuka sakralna; znanym jego dziełem jest Droga Krzyżowa w kościele św. Teresy w Boulogne. Projektował płaskorzeźby, freski i witraże. Do najbardziej znanych jego dzieł spotykanych na wielu aukcjach - należą krucyfiksy z surową, pełną ekspresji figurą Ukrzyżowanego. Prezentowana rzeźba utrzymana jest w duchu „tubizmu” Légera: postaci w niewielkich grupach lub parami, przeważnie w melonikach - prezentują bywalców Montmartre’u, uczestników nocnego życia paryskiego. Podobną, zgeometryzowaną formę nadawał artysta projektowanym postaciom świętych (św. Paweł, św. Jan).
Thank you for your interest in our offer. Please fill out the form below. We will contact soon.