Lot No.: 526
Grupa figuralna: Odpoczynek na polowaniu
(August Mocny i hrabina Cosel);
Miśnia, model Joanna Joachima Kaendlera (507)
z ok. 1743 r., powtórzenie XIX-wieczne.
Zobacz pełne informacje
(August Mocny i hrabina Cosel)
Na owalnym niskim cokole siedząca pod dębem dama w stroju do konnej jazdy (dopasowany zielony surdut z wyłogami i długa żołta
spódnica), w peruczce z harcapem i trikornie. Prawym łokciem wsparta o pień drzewa, z rękawiczką w dłoni, lewą ręką sięga do otwartej tabakierki, którą podaje jej kłaniajacy się nisko mężczyzna w surducie, wysokich butach do konnej jazdy z ostrogami, peruce z harcapem, trzymający w opuszczonym prawym ręku kapelusz - trikorn. Drobne reperacje (listki dębu, miecz), kilka ubytków dekoracji plastycznej (listki drzewa). Porcelana, farby naszkliwne, złocenia; wys. 28 cm, podstawa 24 x 14 cm; sygn. kobaltem podszkl.: skrzyż miecze, wycisk 143, ryte duże 507. (numer modelu), naszkl. Jasnobrązowe: 20.
Miśnia, model Joanna Joachima Kaendlera (507) z ok. 1743 r., powtórzenie XIX-wieczne.
Grupa powstała około 30 lat po słynnym, trwającym w latach 1704 - 1715, romansie króla Augusta Mocnego z Anną Konstancją hrabiną
Cosel. Przypomina opisaną przez Kaendlera w jego Arbeitsberichte (dzienniku pracy) z maja 1745 (poz. 8) figurkę mężczyzny prezentującego damie tabakierkę (częstującego damę tabaką). Przydane grupie anegdotyczne określenie identyfikujące postaci można by połaczycz Fryderyką Aleksandryną Moszyńską, de domo Cosel, jedną z trojga nieślubnych dzieci Augusta II i hrabiny Cosel. Zamawiała porcelanę z Miśni w latach 40. XVIII stulecia, a Kaendler nazywa ją hrabiną Cosel.