gwasz, karton; 46 x 82 cm (w świetle oprawy); sygn. l. d.: Zofia Stryjeńska (ołówkiem); na odwrocie uszkodzona papierowa nalepka z nr: 125 oraz dwie ślady po dwóch papierowych nalepkach. Gwasz „Chrzest” pochodzi z ważnego dla artystki cyklu siedmiu obrazów Zofii Stryjeńskiej „Siedem Sakramentów”, który został namalowany na zamówienie szwagra artystki Adama Dygasa. Od czasu jego powstania, od 1922 roku, pozostawał w dyspozycji artystki i był prezentowany na najważniejszych dla niej wystawach. Pierwszy raz został pokazany podczas ekspozycji dotyczącej Stowarzyszenia Artystów Polskich „Rytm” w warszawskiej Zachęcie, następnie w Antykwariacie Artystycznym Franciszka Studzińskiego w Krakowie w 1928 roku (z wyłączeniem kompozycji „Małżeństwo”) oraz podczas Wystawy Sztuki Religijnej w Padwie w 1931 roku, kiedy to malarka zdobyła za niego srebrny medal. Trzy prace z cyklu: „Bierzmowanie”, „Spowiedź” oraz „Wiatyk” znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Oferowany obraz jest niezwykle rzadkim i kluczowym dla twórczości Zofii Stryjeńskiej przedstawieniem, szczególnie że dotychczas nie jest znane miejsce przechowywania pozostałych trzech kompozycji. Jest to drugi po cyklu „Pascha” (1917-1918), zbiór dzieł Zofii Stryjeńskiej o tematyce religijnej pochodzący z wczesnego okresu twórczości artystki, kiedy krystalizował się jej styl malarski. Cykl charakteryzuje się uproszczeniem form, schematycznym przedstawieniem ruchu postaci i ograniczoną, bardzo wysmakowaną kolorystyką. Jednocześnie natomiast zwraca uwagę precyzyjne oddanie niektórych szczegółów, co stanowi kontrast z prostotą całości. Artystka w charakterystyczny sposób uwieczniała w swych obrazach i grafikach obyczaje ludowe, sceny z życia wsi czy mity słowiańskie. Konstruowała przestrzeń podobrazia ze zdefiniowanych, lekko zgeometryzowanych plam barwnych o wyrazistych odcieniach, co można uznać za transpozycję doświadczeń związanych z malarstwem kubistycznym. Jednym z kluczowych momentów w twórczości Zofii Stryjeńskiej było otrzymanie grand prix w 1925 roku podczas Międzynarodowej Wystawy Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu. Równocześnie jest to czas, w którym wyjątkową popularnością cieszył się styl art déco i mimo że kojarzony jest głównie z szeroko pojętą sztuką użytkową, jego formalne elementy odnaleźć można również w malarstwie Zofii Stryjeńskiej. Warto wspomnieć, że artystka zajmowała się również projektowaniem scenografii, ilustracji, tkanin czy nawet zabawek, co zapewne również pozwoliło na swobodne przenikanie się wpływów ówczesnych tendencji z poszczególnych dziedzin sztuki i dało możliwość stworzenia unikalnego zestawu cech wspólnych dla jej twórczości.
Cena sprzedaży220 000 zł
Thank you for your interest in our offer. Please fill out the form below. We will contact soon.