Autor nieokreślony, XX w.
Lot No.: 321
Akt stojący
brąz patynowany, kamienna podstawa; wys. 57 cm, wys. z podstawą: 64 cm;
na odwrocie: CIRE PERDUE [wosk tracony] oraz J. LAMY / FONDEUR. PARIS
estymacja: 40 000 - 70 000 zł
Zobacz pełne informacje
brąz patynowany, kamienna podstawa; wys. 57 cm, wys. z podstawą: 64 cm;
na odwrocie: CIRE PERDUE [wosk tracony] oraz J. LAMY / FONDEUR. PARIS;
odlew z końca XX w.
Rzeźba nieokreślonego artysty wykonana w paryskiej odlewni nawiązuje formą do prac Katarzyny Kobro (1898-1951). Dotychczas na aukcjach zagranicznych pojawiały się analogiczne zgeometryzowane figury kobiece, jak oferowana w niniejszym katalogu, ze wskazanym autorstwem K. Kobro. Atrybucji tej nie udało się dotychczas potwierdzić, brak także dokumentacji związanej z pochodzeniem dzieła. Warto jednak rozważyć zakup oferowanej figury odznaczającej się kubistyczną formą w typie twórczości nestorki awangardy i sztuki konstruktywistycznej z nadzieją, że być może kiedyś pojawią się niezbite dowody na autorstwo tej artystki.
W 1948 roku Katarzyna Kobro, przy współpracy modelarza, stworzyła cztery gipsowe modele - przedstawienia nagich aktów kobiecych. Figury te, o znacznie bardziej zgeometryzowanych kształtach w porównaniu do form tworzonych w latach 20. XX wieku, były przez nią nazywane sztuką „wypoczynkową” (Rzeźbię z natury tak, jak idzie się do kina, żeby lepiej wypocząć. Lubię się zabawiać poprawiając to, co nie zostało ukończone w jakimkolwiek kierunku sztuki dawnej. /Katarzyna Kobro, 1933/), tworzoną bez szkiców i wcześniejszych studiów. Prawdopodobnie modelką, do wszystkich czterech przedstawień, była sąsiadka artystki - Zofia Wierzbowska. Postacie kobiece według gipsów Katarzyny Kobro, dotychczas były odlewane w dwóch wytwórniach z czego olbrzymia większość w podparyskim zakładzie Clementi, każdorazowa za wiedzą spadkobierczyni praw autorski do twórczości matki - Niki Strzemińskiej (pierwsze ok. 1987 r.). Egzemplarze z brązu pochodzące z odlewni J. Lamy są zatem nietypowe.
Miejsce przechowywania co najmniej dwóch z pozostałych gipsów Katarzyny Kobro i ich odlewów wraz z informacją o nakładzie jest znane i wskazują na to karty katalogowe z Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie znajduje się większa część potwierdzonego dorobku artystycznego rzeźbiarki. Łódzkie muzeum otrzymało również w spuściźnie kolekcję grupy artystycznej „a.r.”, której założycielką i fundatorką była m.in. Katarzyna Kobro.