Wiedeń, Kunst Mobel - Fabrik, August Ungethüm, ok. 1905.
dwuczęściowy o prostych bokach i zaokrąglonych frontowych narożach, z węższą, falistą od frontu nastawą, pośrodku łukowato wypiętrzoną, z dwoma jednoskrzydłowymi, przeszklonymi szafkami i wnękami pod nimi oraz centralną wnęką i czterema wybrzuszonymi szufladami u dołu, z podstawą o prostym froncie z wysuwanym pulpitem, czterema szufladami i dwoma dwuskrzydłowymi szafkami. Całość fornirowana, we wnęce nastawy w owalu dekoracja naturalistyczna z intarsjowanych kwiatów róży umieszczonych w wazie. Skrzydła drzwi nastawy proste od frontu, gięte na frontowym wewnętrznym narożu, podzielone szprosami na cztery części. We wnętrzach szafek po jednej półce. Okucia mosiężne, o formach geometrycznych z wbudowanymi w nie uchwytami.
Konstrukcja - dębina; fornir - mahoń; intarsja - brzoza, orzech; 200,5 x 208,5 x 72 cm.
Na wewnętrznej stronie prawego skrzydła drzwi nastawy tabliczka metalowa z nazwą firmy: Kunst Möbel - Fabrik / August Ungethüm / Wien / V. Obere Amtshausgasse No 27. Wiedeń, Kunst Mobel - Fabrik, August Ungethüm, ok. 1905.
W 1872 roku Niemiec, zamieszkały w Austrii - August Friedrich Ungethüm (1834-1905) założył firmę stolarską, wykonującą także całościowe wyposażenia wnętrz. Dzięki dobrej jakości wyrobów, dostosowanych do panujących i zmieniających się stylów, meble tegoż stolarza stały się modne i popularne. Po jego śmierci była ona prowadzona przez jego synów. Najwybitniejszym spośród nich i tym który ją rozsławił był rysownik i projektant mebli August Ungethüm (1864-1911), studiujący u najlepszych artystów austriackich w okresie secesji - Architekturę u Otto Wagnera i Rzemiosło Artystyczne u Josefa Hofmanna. Jego projekty posłużyły do wykonania najwybitniejszych modeli wyprodukowanych przez tą pracownię. Zakład na zamówienie, jak wiele innych podobnych mu firm stolarskich, wykonywał także projekty innych słynnych meblarzy, jak np. Wiedeńczyka Kolomana Mosera. W okresie największej prosperity w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku wykonywano meble w stylu secesji geometrycznej, jak omawiany kredens. W dekoracjach dominowały płaskorzeźbione i intarsjowane motywy kwitnących kwiatów i owoców. Zamkniecie firmy nastąpiło w 1947 roku. Omawiany kredens charakteryzują ładne proporcje, dobrze dobrany i podkreślające je materiał. Wielką, ale jednocześnie subtelną dekoracją jest intarsjowana waza z kwiatami. Model ten jest dość nietypowym wyrobem firmy, trudniącej się przede wszystkim wykonywaniem surowych mebli w stylu secesji geometrycznej. Zaokrąglone naroża, lica szuflad i zwieńczanie nastawy dają mu wiele delikatności i klasy. Intarsja na bardzo dobrym poziomie, niemal malarska.
Lit. Behal, Vera: Möbel des Jugendstils, München 1988, s. 204-207, 254-255.