Andrzej SZEWCZYK (1950-2001)
Lot No.: 316
Bez tytułu
emulsja, wałek malarski, karton; 70 x 50,5 cm;
na odwrocie numer: 224;
estymacja: 9 000 - 15 000 zł
Zobacz pełne informacje
emulsja, wałek malarski, karton; 70 x 50,5 cm;
na odwrocie numer: 224;
na odwrocie oprawy papierowa, drukowana nalepka z pieczątką Galerii Muzalewska oraz nalepka galerii Art Agenda Nova.
Wystawiany:
- Cudowność powtórzenia czegokolwiek, Art Agenda Nova, Kraków 2021/2022,
- Artysta jest argumentem, BWA Bielsko-Biała, 2022.
Andrzej Szewczyk - jedna z najciekawszych osobowości powojennej sztuki polskiej. Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku tworzył kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-księgi, pokryte ołowianym pismem. Artysta związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.
Przywołując W. Blake’a, który dzielił artystów na dobrych i złych - Andrzej Szewczyk mawiał: „Pierwsi to ci, którzy kopiują. Drudzy to ci, którzy udają, że kopiują. Jakże to mi bliskie, to proste zaprzeczenie uzurpacji twórczości. Nie ma w ogóle twórczości, jest zawsze druga ręka.”