Lot No.: 812
Kredens w stylu eklektycznym
konstrukcja - orzech; Niemcy, Freiburg/Baden,
Hofmöbelfabrik Adolf Dietler, 4 ćw. XIX w.
Zobacz pełne informacje
dwuczęściowy, o prostych bokach i froncie, ściętych frontowych narożach, z węższą otwartą nastawą, z przeszkloną
jednoskrzydłową szafką oraz szerszą podstawą z wysuwanymi dwoma pulpitami oraz parą szafek (jedno i dwuskrzydłową)
wsparty na lwach od frontu i platformie u dołu. Całość bogato dekorowana płaskorzeźbami oraz kutymi okuciami. Nastawa
zwieńczona bogato profilowanym gzymsem z umieszczoną po środku niewielką szafką o ściętych frontowych narożach oraz
flankującymi ja dwoma wnękami z niewielkimi półeczkami. Gzyms na bokach wsparty dwiema płakorzeźbionymi
kolumnami. Szyby szafki dzielone wąskimi mosiężnymi szprosami na wiele małych geometrycznych pól. Podstawa
o froncie imitującym podział na dwa skrzydła z dzielącą je płyciną. Na zewnętrznych skrzydłach płyciny o kształtach
zbliżonych do kwadratu, ze ściętymi narożami. Środkowa z polem zbliżonym do arkady. Na wewnętrznej stronie skrzydła dzrwi prawej szafki podstawy tabliczka metalowa o falistym zarysie (trójlistna) z nazwą fabryki: A Dietler Hof Möbelfabrik / und kunstgewerbliches tapisserat / Freiburg i/B;
konstrukcja - orzech; 225,3 x 180,2 x 70 cm.
Niemcy, Freiburg/Baden, Hofmöbelfabrik Adolf Dietler, 4 ćw. XIX w.
Mebel wykonany w znanej niemieckiej firmie meblowej Adolfa Dietlera, czynna od 1859 roku do poł. XX w. Daty funkcjonowania
firmy znane z tabliczki metalowej umieszczonej na meblu oraz dostępnych katalogów handlowych firmy (ostatni znany z 1953 r.).
Firma wykonywała meble zgodnie z panującą modą tj. eklektyczne, secesyjne, a także historyczne w stylach rokokowym, biedermeier. Jako znanemu i doświadczonemu fachowcowi powierzano wykonanie mebli projektanckich. Wykonywał np. meble na podstawie rysunków niemieckiego profesora ze Szkoły Rzemiosł (Kunstgewerbeschule) w Karlsruhe Maxa Läugera (1864-1952), projektanta wyposażenia wnętrz, mebli i ceramika oraz ogrodów. Wiadomo, że firma uczestniczyła w wystawie światowej w Paryżu w 1900 oraz w 1902 w wystawie krajowej w Düsseldorfie.
Omawiany mebel dobrej jakości wykonawczej i snycerskiej. O masywnej formie, jednakże dobrze zaprojektowany, o zgrabnych proporcjach całości i poszczególnych elementów. Wyróżniają się dobrej jakości rzeźbienia, które opracowano precyzyjne i naturalistyczne.