Lot No.: 407
Anioł siedzący
drewno lipowe, polichromowane i srebrzone;
wys. 74 cm. Polska, ok. poł. XVII w.
Zobacz pełne informacje
drewno lipowe, polichromowane i srebrzone;
wys. 74 cm. Polska, ok. poł. XVII w.
Średnich rozmiarów, manierystyczna rzeźba anioła z całą pewnością stanowiła - wraz z
drugą, niezachowaną figurą - parę aniołów wieńczących trójkątne naczółki ołtarza. Świadczy
o tym siedząca poza, zwłaszcza zaś układ zgiętych w kolanach nóg: szeroko rozstawionych,
obejmujących pierwotnie element architektoniczny (noga lewa wspierała się na nasadzie
naczółka, noga prawa swobodnie zwisała u jego końca). Takie posadowienie, podobnie jak
szerokie rozłożenie rąk w geście adoracji, a także charakter stylowy świadczą na rzecz
datowania rzeźby na połowę XVII w. Charakterystyczny jest późnomanierystyczny modus
rzeźby: typ fizjonomiczny z gruszkowym kształtem czaszki, wysokim czołem oraz wysoko
uniesionymi brwiami i wielkimi oczami, okalające głowę loki włosów, dekoracyjna,
żłobkowana draperia przepasanej tuniki o podkasanych rękawach czy ozdobne, sylwetowo
wycięte, jakby metaliczne skrzydła. Figura, wraz z całą nastawą, wykonana została najpewniej
w jednym z warsztatów małopolskich przed "Potopem". Uwagę zwraca polichromia zbliżona
do pierwotnej, interesujące i dość rzadkie jest zwłaszcza srebrzenie tuniki.