olej, płótno dublowane; 163 x 110 cm;
sygn. i dat. l. d.: Konstanty Mańkowski 88
Literatura:
- „Sprawozdanie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1889”, s. 17;
- „Sprawozdanie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1890”, s. 5 i s. 22;
- Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 215;
- Mańkowski Konstanty Makary [biogram artysty, bibliografia oprac. Jolanta Polanowska] w: „Słownik artystów polskich …”, I. S. P.A.N. I.S., Warszawa 1993, t. V, s. 336-338.
- Anna M. Drexlerowa, Andrzej Olszewski, Polska i Polacy na Powszechnych Wystawach Światowych. 1851-2000, I. S. P.A.N., Warszawa 2005, ss. 130, 132
Załączone pisemne informacje o obrazie od p. Andrzeja Cerlińskiego oraz dr Stefanii Kozakowskiej.
„Znany dotychczas z literatury obraz Nad kolebką - pisze Andrzej Cerliński -był pokazany po raz pierwszy na Powszechnej Wystawie Światowej w Paryżu w 1889. […] W tym samym roku obraz mogła również obejrzeć publiczność warszawska w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Ponownie
obraz był zaprezentowany w Zachęcie rok później, w 1890 roku. Następnie w Berlinie, w 1891 i 1895 roku. Przechowywany był w zbiorach rodzinnych Mańkowskich w Krakowie do 1965 roku. […] [Obraz] został zakupiony od siostrzenicy malarza, Zofii Bojarskiej-Cyngott w 1965 roku do największej w Polsce, prywatnej kolekcji malarstwa Polskiego, Władysława Godynia w Krakowie […]. W kolekcji tej znajdował się do 1998 roku. Następnie w 1999 roku został przekazany do prywatnej kolekcji w Katowicach. W 2003 r. po raz pierwszy wystawiony na aukcji”.
„Obraz Konstantego Mańkowskiego Nad kolebką - pisze Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska - namalowany został w 1888 roku, jako praca dyplomowa w Klasie Kompozycji w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych kierowanej przez Jana Matejkę. Hołdem dla Mistrza zdaje się być fakt wprowadzenia jego rysów w twarzy bohatera kompozycji. Rok później obraz został wytypowany przez Matejkę na Powszechną Wystawę Sztuki w Paryżu odbywającą się w okresie maj-październik 1889 roku. Paryska komisja kwalifikacyjna, w której zasiadał również Józef Chełmoński zakwalifikowała kompozycję Konstantego Mańkowskiego Nad kolebką do udziału w tej prestiżowej ekspozycji, w Dziale Sztuk Pięknych, co było znacznym wyróżnieniem dla młodego wówczas artysty oraz została uhonorowana nagrodą - listem pochwalnym”.