Wojciech WEISS (1875-1950)
Lot No.: 37
Azorek - Pies Wojciecha Weissa spoglądający na ul. Józefińską (?), ok. 1900
olej, deska; 20 x 27cm;
sygn. l. d.: WW
estymacja: 30 000 - 35 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, deska; 20 x 27cm;
sygn. l. d.: WW;
na odwrocie owalna pieczęć z napisem wokół ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA. DOM ARTYSTY z faksymile artysty pośrodku i nr 000352,
przy górnej krawędzi napis ołówkiem: Podgórze Azorek 1900;
Praca prezentowana na wystawie:
- Podgórze Wojciecha Weissa w Muzeum Krakowa w 2020/2021 r.;
-Wojciech Weiss. Wystawa malarstwa, grafiki i rysunków z lat pobytu artysty w Podgórzu (1891-1904), Muzeum Etnograficzne w Krakowie, 1976.
Bibliografia:
Katalog wystawy: Podgórze Wojciecha Weissa, s. 194, Kraków 2020.
Na wystawie wczesnych prac Wojciecha Weissa, która miała miejsce w Muzeum Krakowa Oddział Podgórze (2020/2021) została zaprezentowana młodopolska twórczość artysty, ściśle związana z miejscem, w którym mieszkał on w latach 1892-1904, czyli z miastem Podgórzem oraz Płaszowem (obecnie dzielnica Krakowa).
Oferowany obraz ukazuje ulubionego psa artysty spoglądającego z okna jego mieszkania przy ulicy Józefińskiej w Podgórzu. Ciemna sylweta psa odcina się od stłumionych żółcieni i ugrów fasady kamiennicy usytuowanej po przeciwnej stronie ulicy. Pies, o cechach rasy gończego polskiego, w skupieniu obserwuje otoczenie. Jego poza i bystre spojrzenie zostały znakomicie uchwycone. Odnosimy wrażenie, że ten czworonożny przyjaciel czuwa i nawet nie jest świadomy, że w tym samym czasie jest uwieczniany na obrazie.
Oferowany obraz wpisuje się w cykl przedstawień życia codziennego dawnego Podgórza utrwalanego na płótnach artysty. Warto zwrócić uwagę na widoczną kamienicę po lewej stronie. Jest to ten sam budynek, o tym samym kolorze tynku, co na obrazie Ulica Józefińska będącym własnością Muzeum Krakowa. W obydwu tych dziełach dominuje ta sama kolorystyka i nostalgiczny nastrój unoszący się w wyciszonej przestrzeni miejskich zabudowań oświetlonych delikatnym światłem przejściowej pory przedwiośnia, bądź późnej jesieni -ulubionych pór roku modernistów.
Oprócz wyczuwalnego w dziele klimatu modernistycznej uczuciowości, mamy tu do czynienia z bardzo osobistym "dokumentem" z życia artysty. Patrzymy na jego psa, co jest w dzisiejszej dobie pewną ciekawostką. Ponadto z informacji na odwrocie dowiadujemy się, że ulubieniec nazywa się Azor i został "sportretowany" w 1900 roku.
W kontekście tego obrazu warto wspomnieć, że Wojciech Weiss był wegetarianinem i szczególną miłością obdarzał wszelkie stworzenia. Zwierzęta domowe, które towarzyszyły mu przez lata zazwyczaj były przygarnięte i nie rasowe. W jego pracach często pojawiają się studia kotów i psów rysowane w domu artysty. Natomiast prace olejne należą do rzadkości.
Obraz ten ze względu na osobisty charakter budził duże zainteresowanie na wystawie. Był wyeksponowany obok obrazu Ogród kwiatowy ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.
Na koniec należy zaznaczyć, że prace Weissa z okresu około 1900 roku są niezwykłą rzadkością na rynku antykwarycznym.