Hendrick GOLTZIUS (1558-1617)
Lot No.: 2
Calpurnius, 1586
miedzioryt, papier; 35,5 x 23 cm (w świetle passe-partout), z ramą: 70,5 x 52,5 cm;
sygn. monogramem na płycie u dołu: HG fecit;
Zobacz pełne informacje
miedzioryt, papier; 35,5 x 23 cm (w świetle passe-partout), z ramą: 70,5 x 52,5 cm;
sygn. monogramem na płycie u dołu: HG fecit;
praca przycięta; przed konserwacją, z widocznymi zagięciami papieru i zaplamieniami, uzupełniony fragment nieba w lewej, górnej części kompozycji);
Pochodząca z końca XVI wieku, unikatowa grafika autorstwa holenderskiego artysty -Hendricka Goltziusa, przedstawiająca postać Marcusa Calpurniusa Flamma. W pionowej kompozycji artysta ukazał postać stojącego przywódcy wojsk, ujętego od tyłu, z głową odwróconą w kierunku widza. Żołnierz jest nagi, muskularny, okryty jedynie powiewającym płaszczem. Na głowie ma wojskowy hełm, w dłoniach tarczę i miecz. W głębi sceny rozgrywa się bitwa, w kierunku której zmierza Calpurnius.
Marcus Calpurnius Flamma był rzymskim przywódcą wojskowym i bohaterem podczas pierwszej wojny punickiej. Flamma poprowadził 300 ochotników na samobójczą misję uwolnienia armii konsularnej z więzienia, do którego zostali wtrąceni przez Kartagińczyków. Flamma została poważnie ranny pod stosem ciał, ale przeżył.
Inny egzemplarz tej grafiki wchodził w skład kolekcji gdańskiego kupca, kolekcjonera i bibliofila Jacoba Kabruna (zbiór ten liczył 8800 rycin i rysunków), stanowiącą obecnie najcenniejszy trzon zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku. Wspomniana grafika z kolekcji Kabruna (posiadająca bardzo charakterystyczne oznaczenia) należy do polskich strat wojennych, co tym bardziej podkreśla unikatowość oferowanego przez nas egzemplarza.
Hendrick Goltzius (1558-1617) holenderski malarz i grafik doby baroku, współzałożyciel Akademii Malarskiej w Haarlemie. Wypracował nadzwyczaj precyzyjną technikę rytowniczą, umożliwiającą graficzną interpretację i reprodukcję dzieł malarskich (Dürera, Rafaela, Parmigianina), własne prace dostosował do dworsko manierystycznego stylu epoki. Zwano go holenderskim Michałem Aniołem. Po 1600 roku zaczął uprawiać malarstwo (gł. kompozycje mitologiczne), w którym dominują tendencje klasyczne i stonowana kolorystyka. Po podróży do Włoch uwiecznił kredkami podobizny sławnych artystów. Z jego pracowni w Haarlemie wyszli m.in. J. de Gheyn II i J. Saenredam.
Praca oprawiona.