Wojciech WEISS (1875-1950)
Lot No.: 84
Przedwiośnie w Podgórzu [Składy solne w Płaszowie zimą], 1897
olej, karton; 28 x 42,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. l. d.: WW
estymacja: 32 000 - 38 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, karton; 28 x 42,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. l. d.: WW;
na odwrocie faksymile podpisu artysty; oraz nr 0031/2 i dopisany nr 67 (ołówkiem).
Udział w wystawach:
Podgórze Wojciecha Weissa, Muzeum Krakowa Oddział Podgórze, 2020/2021.
Tytuł pracy w katalogu wystawy "Podgórze Wojciecha Weissa" brzmi: Składy solne w Płaszowie zimą, 1897, s. 194, Kraków 2020.
Na wystawie wczesnych prac Wojciecha Weissa, która miała miejsce w Muzeum Krakowa Oddział Podgórze (2020/2021) została zaprezentowana młodopolska twórczość artysty, ściśle związana z miejscem, w którym mieszkał on w latach 1892-1904, czyli z miastem Podgórzem oraz Płaszowem (obecnie dzielnicą Krakowa).
Oferowany obraz ukazuje przestrzeń miejskiego podwórka rozpościerającego się przed drewnianymi zabudowaniami składów solnych. Matowa biel śniegu oraz unosząca się mgiełka fioletów nad krzewami sugeruje nadchodzące przedwiośnie. Pora ta szczególnie bliska była modernistom, ze względu na zapowiedź przejścia z okresu zimowej martwoty ku odrodzeńczym siłom budzącej się wiosny. Pejzaż urzeka niezwykle oszczędną kolorystyką zredukowaną do brązów, ugrów, błąkających się fioletów i wyblakłej bieli śniegu. Artysta mistrzowsko operuje stłumionymi barwami, budując nostalgiczny nastrój, który zaszczepia gdzieś w naszej podświadomości refleksję nad przemijaniem. Motyw krzewów rosnących w lekkim łuku na tle ciemnych zabudowań (najprawdopodobniej historycznych już składów solnych) pojawia się również na innych pracach, a wśród nich na szczególną uwagę zasługuje znany i wielokrotnie wystawiany obraz "Wiosenny pejzaż z Płaszowa" (38 x 54 cm, na którym również widoczne są ciemne wydłużone zabudowania). Ciekawym elementem ożywiającym oferowaną kompozycję jest postać ludzka zajęta budową drewnianej konstrukcji.
Obraz ten fascynuje prostotą zastosowanych środków wyrazu, zawierających skondensowaną aurę młodopolskiej uczuciowości, zawartą w tym pozornie przypadkowym motywie. Kompozycja ta jest kwintesencją motywu przestrzeni miejskiej widzianej oczami modernistów. Nie przypadkowo kuratorka wystawy pani Katarzyna Bury w filmie promocyjnym do wystawy "Podgórze Wojciecha Weissa" opowiadając o mieście widzianym oczami artysty, stoi obok tego obrazu [por.: https://youtu.be/7JvnckqZ1qk].
Obraz ten głęboko osadzony jest w dekadenckim nurcie Młodej Polski.
Prace Weissa z tego okresu pojawiają się bardzo rzadko w ofercie galerii i domów aukcyjnych.
Lit.: Katalog wystawy: Podgórze Wojciecha Weissa, s. 194, Kraków 2020.