technika szyta, płótno; 118 x 73 cm;
Wystawiany:
Ostróda, Centrum Kultury, Sztuka Formy, 29.06 - 30.08.2019
Reprodukowany:
Sztuka Formy - Obrazy Wybrane z Kolekcji Wojciecha Fibaka, red. Max Mogan
Gielniewski, Warszawa 2019, s. 27
Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych w 1939 roku pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. Tuż po wojnie, którą spędził w Siedlcach, na kilka lat związał się z Łodzią, do Warszawy wrócił w 1949 roku. Od lat 50. tworzył kompozycje abstrakcyjne. Proces redukcji użytych środków malarskich doprowadził go do sformułowania koncepcji „pustego obrazu”, w którym monochromatyczne płótno jest rozświetlone wewnętrznym światłem. Efektem kolejnego etapu poszukiwań były obwiedzione czarnym konturem ramy, jednobarwne płótna o intensywnej, nasyconej barwie.
Jego cykl "obrazów szytych" to eksperyment sięgający granic malarstwa. Sosnowski nie używa tu farby, a płótno, które zwykle stanowi podłoże obrazu, tnie na części, a następnie zszywa, układając wątek pod różnymi kątami w stosunku do blejtramu. Po naciągnięciu płótna na blejtram każda z części płótna w inny sposób odbija światło, co daje wrażenie różnicy barwy. Był jednym z założycieli Grupy 55 obok Mariana Bogusza, Zbigniewa Dłubaka, Andrzeja Szlagiera i Andrzeja Zaborowskiego. Uczestniczył we wszystkich wystawach w prowadzonej przez członków grupy Galerii Krzywe Koło. W 1972 roku zainicjował powstanie Galerii 72 w Chełmie Lubelskim, która w 2000 roku została wcielona do Muzeum Ziemi Chełmskiej. (źródło: Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie).