Lot No.: 510
Przedstawienie Augusta III
na koniu jako imperatora rzymskiego;
Miśnia, model Johann Joachima Kaendlera z ok.
1745-51, realizacja późniejsza (XIX lub XIX/XX w.?)
Zobacz pełne informacje
na koniu jako imperatora rzymskiego;
rzeźba portretowa króla Augusta III w stroju dowódcy legionów rzymskich, w tunice, zbroi i sandałach, z buława w prawej dłoni i przytroczonym u lewego boku mieczem. Dosiada stającego dęba rumaka, siedząc na narzuconej na grzbiet koński lwiej skórze. Ogon konia montowany na metalowy trzpień, oparty o płaska prostokątną podstawę z marmuru, stanowiącą postument rzeźby. Ubita do połowy tylna noga konia, brak prawej nogi jeźdźca (od połowy łydki), przetarcia szkliwa, pęknięcia i skazy technologiczne;
porcelana biała, metal, marmur biały (podstawa); wys. 38 cm, podstawa 27 x 19,5 cm
Miśnia, model Johann Joachima Kaendlera z ok. 1745-51, realizacja późniejsza (XIX lub XIX/XX w.?)
Konne przedstawienie Augusta III na prostokątnym cokole z herbami Polski i Saksonii, jedną z kilku reprezentacyjnych rzeźb porcelanowych króla, zrealizował Kaendler w 1745 roku, przy udziale Johanna Friedricha Eberleina (Dziennik pracy - Arbeitsberichte, Juli 1745). Otrzymawszy w 1751 roku zlecenie na porcelanową realizację pomnika, rzeźbiarz podjał pracę nad 11-metrowym modelem gipsowym, którą zakończył w 1757 roku (model umieszczono w specjalnie zbudowanym
drewnianym budynku, na dziedzińcu w Albrechtsburgu). Wojna 7-letnia (1756-63) i śmierć króla (1763) przeszkodziły ostatecznie realizacji. Jej świadectwem jest przechowywany w drezdeńskim Muzeum Porcelany unikatowy model porcelanowy z 1753 roku, ponad metrowej wysokości. Ten model stał się wzorem do słynnego pomnika konnego króla na drezdeńskim Neustadt. Oferowane tu przedstawienie konia z jeźdźcem zostało wykonane wg modelu z Porzellansammlung; ubytki
i marmurowa płaska podstawa nie odebrały doskonałej rzeźbie dynamiki i ekspozycyjnego efektu.