Lot No.: 413
Koronacja Marii
drewno iglaste, wtórnie czernione;
Południowo-zachodnia Francja (?),
4 ćw. XVII w. - ok. 1700 r.
Zobacz pełne informacje
drewno iglaste, wtórnie czernione; wys. 82 cm, szer. podstawy 93 cm.
Południowo-zachodnia Francja (?), 4 ćw. XVII w. - ok. 1700 r.
Rzeźba opatrzona dwiema inkrypcjami, od frontu, pod postacią Marii: PAX VOBISCUM,
na odwrociu, na grzbiecie jednej z książek: EX LIBRIS DEUM.
Grupa rzeźbiarska - według informacji ostatniego właściciela zakupiona we Francji - przedstawia
Koronację Marii przez Trójcę Świętą i jest prawdopodobnie oryginalną nasadą niewielkiego
rzeźbiarskiego ołtarza o nie zachowanym cokole, na którym była posadowiona (mniej więcej
na wysokości wzrok ludzkiego, tj. ok. 1,50-1,70 cm.). Ołtarz miał wolnostojący charakter
i przeznaczony był do obchodzenia i oglądania z wszystkich stron. Świadczyłoby o tym pełne
opracowanie rzeźbiarskie odwrocia i umieszczenie tam jednej z inskrypcji. Grupa, skomponowana
w oparciu o schemat trójkąta, wsparta została na wklęsło-wypukłym, niskim cokole w otulinie
z wyginanych liści akantu ze skrywającymi się w nich główkami serafinów. W swej zasadniczej
części figuralnej potraktowana ona została osiowo - składa się na nią postać klęczącej Marii
w welonie na głowie, której po bokach towarzyszą siedzący na drugim planie Bóg Ojciec
i Chrystus, obaj w długich szatach królewskich i koronach na głowie, z prawymi rękami
wyciągniętymi w geście debaty, zaś lewymi podtrzymującymi jabłka królewskie. Zza szat Boga
Ojca i Chrystusa wyłaniaja się anioły o plecach wymodelowanych od strony odwrocia grupy. Nie
zachowała się rzeźba gołębicy symbolizującej Ducha Świętego, z pewnością umieszczona
(zawieszona?) pierwotnie ponad głowami Boga Ojca i Chrystusa. Niewykluczone, iż to właśnie
gołębica Ducha Świętego trzymała w szponach koronę nad głowa Marii, jakiej dziś brakuje.
Prezentowana grupa rzeźbiarska jest zapewne wytworem prowincjonalnego francuskiego
warsztatu okresu baroku, o charakterze niemal ludowym. Powstała prawdopodobnie w jednej
z odległych prowincji południowo-zachodniej Francji, gdzie z trudem przebijały się wpływy
paryskie, lyońskie, czy płynące z innych ośrodków wielkomiejskich i gdzie przez długie dekady
powielano wzorce wypracowane w początku XVII, a nawet w XVI w. Rzadkością jest też użycie
drewna iglastego, co również mogłoby wskazywałoby na prowincjonalny, na poły ludowy warsztat.
Jednak całość tchnie oryginalnym duchem, a przy tym niezwykła, wręcz wyszukaną ikonografią,
np. z użyciem inskrypcji EX LIBRIS DEUM (Z KSIŃG BOGA) na umieszczonej na grzbiecie jednej
z ksiąg, na których przysiadł Chrystus. W zwartej, blokowej kompozycji partii figuralnej autor
ewidentnie posłużył się starszą grafiką, zapewne jeszcze XVI-wieczną - francuską lub, bardziej
prawdopodobne, flamandzką. Szesnastowieczne typy (tak pod względem kompozycji, co
i fizjonomii, fryzur czy kształtu skrzydeł) przybierają rzeźby aniołów towarzyszących Bogu Ojcu
i Chrystusowi. Natomiast cała część dolna - z ondulowanym narysem podstawy i partią
ornamentalną z silnie giętymi liśćmi akantu - wskazuje na posłużenie się nowszą - wręcz
zaskakująco aktualną, jak na jakby ludowy charakter rzeźby - inspiracją graficzną z okresu
dojrzałego baroku, włosko-francuską.