Wojciech GORĄCZNIAK (ur. 1976)
Lot No.: 366
Usztalugowanie, 2001
olej, płótno; 180 x 140 cm;na odwrocie napis autorski: „Usztalugowanie” 2001 Poznań / ol. na Płótnie / Wojciech Gorączniak.
estymacja: 3 000 - 4 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, płótno; 180 x 140 cm;na odwrocie napis autorski: „Usztalugowanie” 2001 Poznań / ol. na Płótnie / Wojciech Gorączniak.
W latach 1996-2001 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom z malarstwa i rysunku w pracowni prof. Norberta Skupniewicza oraz prof. Macieja Haufy). Od 2008 r. pracuje na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Do 2016 r. pracował na stanowisku adiunkta w IV Pracowni Malarstwa prof. Andrzeja Zdanowicza. Obecnie pełni funkcje kierownika studiów doktoranckich na Wydziale Malarstwa i Rysunku UAP oraz obowiązki kierownika VIII Pracowni Malarstwa.
„Niespiesznie budowane obrazowanie Wojciecha Gorączniaka poddaje rzeczywistość przenikliwej obserwacji. Wydaje mi się, że jest to w istocie kontemplacja zarówno rzeczywistości, jak i procesu obrazowania. Będące na granicy zmysłowości i utopii abstrakcyjno-figuratywne wyobrażenia twórcy, zdają się zarówno projekcją porządku światów idealnych, jak i dyskretną, refleksyjną obserwacją a także rejestracją ciągłej przemiany substancji świata, jego przedmiotów i podmiotów. Krystaliczna prostota z jednoczesną dwoistością i nieoczywisty, bo usytuowany pomiędzy różnymi artykulacjami status „bohaterów” malarstwa Wojtka Gorączniaka jest warunkiem zaistnienia tej niezwykle fascynującej formy i postawy artystycznej. W tym zawieszeniu, pomiędzy światem abstrakcji a przeobrażonym przedmiotem, zachodzi jakaś alchemiczna reakcja wytwarzająca szczególną przestrzeń inscenizacji. Pomiędzy energią czerwieni i czerni, Wojciech Gorączniak konstruuje dialog formy i pytań - o to co jest najistotniejsze a zazwyczaj niewyrażalne - o naturę rzeczy, o przejawy bytu. Miejsce o sztucznej tożsamości, przywołane i zatrzymane w czasie, tworzy wyobrażoną, „podpatrzoną”, a zarazem i sztuczną przestrzeń obrazu. Pozwala to Gorączniakowi toczyć rodzaj refleksyjnej gry - zarówno z rzeczywistością, jak i z samym jej postrzeganiem. Przedmiot nie jest znakiem, nie jest też swoim desygnatem, wydaje się „przejrzany” lub stwarzany, konstruowany, a być może jest tylko odbiciem, iluzją.”
(Adam Nowaczyk, tekst do wystawy „Materializacje”, Galeria Łazienna, Poznań 2015.)