„Na tle rozległego pejzażu z lewej strony klęczy na kamiennych blokach św. Hieronim pustelnik, odziany w zarzuconą poprzez ramię czerwonawą draperię. Przed nim czaszka i krzyż, poza nim u wejścia do skalistej groty widoczna głowa lwa (symbol św. Hieronima). Wspaniale rozbudowany pejzaż z kilkoma liniami horyzontu, zamknięty po bokach dużymi kępami drzew, pośrodku zaś na tle nieba skalistymi górami - jest typem włoskiego pejzażu z końca XVI w. i I-szej poł wieku XVII w. Niebo szare-niebieskie przechodzi u góry w ciemno-szare, u dołu jasne i świetliste. Jasne chmury pokrywają część nieba. Grupa potężnych drzew poza postacią św. Hieronima opracowana przepięknie w szczegółach, liście i gałęzie mają charakter „gobelinowy”. Charakter obrazu, jego cechy stylistyczne i klasa artystyczna wskazują na rękę znakomitego malarza szkoły włoskiej I-szej połowy XVII w. Jest nim Gaspard Dughet (1615-1675), syn Francuza Jacques Dughet i włoszki Doroty de Scaraffe z Paliano. Urodził się w Rzymie i tam zasadniczo działał. Czynny był też w Tivoli, Frascatti, Florencji, Perugii i Neapolu. Malował bardzo dużo i bardzo szybko, był pejzażystą o wielkim rozgłosie. Był uczniem znakomitego malarza francuskiego Nicolasa Poussin (1594-1665), którego wpływ widoczny jest w wielu obrazach.” Z ekspertyzy mgr Ireny Bobrowskiej z 1980 r.
Thank you for your interest in our offer. Please fill out the form below. We will contact soon.