Hans SPEECKAERT [Jan SPECKAERT] (1540-1577)
Lot No.: 50
Diana i Akteon
olej, płótno dublowane (wosk); 75 x 96,5 cm;
na odwrocie, na krośnie malarskim liczne nalepki w tym z domu aukcyjnego Christie’s oraz numer: DP/49
estymacja: 800 000 - 950 000 zł
Zobacz pełne informacje
olej, płótno dublowane (wosk); 75 x 96,5 cm;
na odwrocie, na krośnie malarskim liczne nalepki w tym z domu aukcyjnego Christie’s oraz numer: DP/49;
Rama oryginalna, z epoki.
W archiwach RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, znajduje się reprodukcja szkicu przygotowawczego wraz z opisem
do prezentowanego obrazu. Oryginał rysunku znajduje się w Fundacji Custodia w Paryżu.
Inne dzieła artysty przechowywane w zbiorach Muzeum Luwr w Paryżu, Palazzo Patrizi w Rzymie oraz muzeum w Rotterdamie.
Oferowane dzieło, to niezwykły obraz Hansa Speeckaert’a, flamandzkiego malarza renesansu, który stanowi niezwykłą rzadkość na światowym rynku
aukcyjnym. Artysta pochodzący najprawdopodobniej z Brukseli podróżował do Italii, odwiedzał Rzym, stąd w jego malarstwie można dostrzec wpływy
włoskiego renesansu. Wykonał wiele prac rysunkowych, skończonych kompozycji, a jego rysunki i obrazy wywarły wpływ na innych malarzy flamandzkich.
Prace Speeckaert’a mogły stanowić swego rodzaju „wzornik” dla artystów Europy Północnej. W archiwach RKD (Nederlands Instituut voor
Kunstgeschiedenis), pod numerem: 2335 znajduje się reprodukcja szkicu, stanowiącego rysunek wstępny do oferowanego obrazu.
Przedstawione dzieło obrazuje scenę z III księgi Metamorfoz rzymskiego poety Owidiusza. W centrum kompozycji znajduję się, zaskoczona podczas
kąpieli, bogini łowów, Diana. Intruz, Akteon, ukazany po prawej stronie, już odczuwa skutki gniewu i wyznaczonej kary, powoli przemienia się w jelenia,
o czym świadczy ukazane na jego głowie poroże. Muskularne sylwetki przedstawionych postaci o napiętych mięśniach, mogą dowodzić włoskich
wpływów epoki renesansu. Kolejnym powiązaniem, na które warto zwrócić uwagę w prezentowanym obrazie, jest jego tematyka, podejmowana przez
włoskich mistrzów, m.in. Tycjana w cyklu mitologicznych płócien oraz przez Parmigianina. W rzymskim Palazzo Patrizi znajduje się również obraz Hansa
Speeckaert’a ukazujący symultaniczne przedstawienie kąpieli Diany oraz śmierci Akteona.
Wliczając obraz z Palazzo Patrizi, zachowało się do naszych czasów niewiele dzieł Hansa Speeckaerta, które można podziwiać w muzeach świata, co czyni
prezentowane płótno niemalże unikalnym. Inne kompozycje artysty znajdują się w paryskim Luwrze - biblijna scena Nawrócenie św. Piotra oraz w rotterdamskim muzeum - dzieło Jael i Sisera.