brąz patynowany; 50 x 27 x 40 cm;
brąz patynowany; 50 x 27 x 40 cm;
sygn. z tyłu: SZYBALSKY / 2/8
Szybalsky, ur 1982 w Busku Zdroju,
od najmłodszych lat zdradzał zainteresowanie rzeźbą,
opracowują proste formy w drewnie. Równolegle do
twórczości rzeźbiarskiej pogłębiał swoją wiedzę technologiczną,
ukończył studia na kierunku Metalurgii na Wydziale Odlewnictwa AGH
w Krakowie. Już w swojej pracy magisterskiej poruszał
zagadnienia związane z warsztatem rzeźbiarza i odlewnika
oraz podstawowymi technikami odlewnictwa artystycznego.
W ramach pracy dyplomowej stworzył koncepcję i zrealizował
rzeźb smoków dedykowanych macierzystej uczelni. W rzeźbie
interesuje go naturalistyczna forma, w swoich pracach
wykorzystuje kształty, które formuje sama natura i wykorzystuje
do kompozycji rzeźbiarskich wykonanych z metalu.
Zależy mu na pokazaniu współczesnego odlewnictwa artystycznego
z punktu widzenia wykonawcy odlewów artystycznych
a jednocześnie twórcy własnych prac rzeźbiarskich.
Szczególną uwagę zwraca na wykończenie odlewów i procesy patynowania.
Inspiracją do powstania rzeźb jest forma czaszki,
jej obecność i znaczenie w tradycji, kulturze i sztuce.
Czaszka i kości od zawsze towarzyszyły człowiekowi,
pełniły funkcję ozdobne, doceniano ich estetyczną formę.
Stanowiły również trofeum, były elementem kultowym,
istotnym dla wielu religijnych obrządków. Ich piękno
i doskonałość budziło i budzi niepokój - mimo bezpiecznych
i kojących kształtów przez ludzi kojarzone są w sposób
naturalny z niebezpieczeństwem, tragedią i śmiercią.
W wielu starożytnych religiach to właśnie głowę
i mózg chroniony czaszką, uważano za miejsce
przebywania duszy, co znajduje swoje odzwierciedlenie
we współczesnych badaniach neurobiologów. W sztuce
i malarstwie przez wieki czaszka była ważnym symbolem
przemijania, „vanitas", przypominającym o celebrowaniu życia,
które zostanie nieuchronnie zakończone. Czaszka i kości za życia
ukryte są w ludzkim czy zwierzęcym ciele , które jest uznawane
za piękne Po śmierci ciało przechodzi przez etap rozkładu,
staje się odpychające i wówczas to piękno śnieżnobiałej kości
ukazuje się po całkowitym pozbyciu się powłoki mięśni, tkanek i skóry.