Konstanty LASZCZKA (1865-1956)
Lot No.: 411
Paw
terakota barwiona, wys. 38 cm;
sygn. z boku, przy ogonie: K. Laszczka
Zobacz pełne informacje
terakota barwiona, wys. 38 cm;
sygn. z boku, przy ogonie: K. Laszczka
Ta interesująca artystycznie i technologicznie rzeźba, przedstawia pawia o silnie
wystylizowanym kształcie i wyszukanej pozie, z szponami zaciśniętymi na gałązce
owoców, złożonymi skrzydłami i głową odchyloną do tyłu na wygiętej łukowato
szyi. Rzeźba została wykonana w technice terakoty - gliny wypalanej, barwionej
i glazurowanej. W kolorystyce dominuje głęboki oranż uzupełniany czerwienią
i zielenią. Laszczka w swojej twórczości interesował się technikami ceramicznymi,
m.in. właściwościami barwnych szkliw ceramicznych. Jego wyczucie formy
i estetycznego efektu dzieła rzeźbiarskiego ukształtowały studia z zakresu rzeźby
i ceramiki w paryskiej pracowni Gerome'a i Falquier'a. W latach 1900-1910
sprawował patronat artystyczny nad fabryką wyrobów kaflarskich i garncarskich
Józefa Niedźwieckiego w Dębnikach pod Krakowem, a jako współzałożyciel
krakowskiego Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”, uczestniczył w
reformatorskim ruchu zmierzającym do podniesienia poziomu rzemiosła
artystycznego. W kierowanej przez siebie pracowni rzeźby w krakowskiej ASP
starał się szczególnie kształcić w swoich uczniach zamiłowanie do ceramiki
(wśród uczniów Laszczki znaleźli się później artyści, którzy skupiali się nad
studiami nad ceramiką artystyczną, jak Karol Brudzewski, Jan Szczepkowski,
Stanisław Jagmin). Laszczka związany był także z dębnicką wytwórnią fajansu
w latach 1900-1908 starając się związać produkcję fabryki z dokonaniami
francuskich ceramików.