Dawid SZYMCZYK (ur. 1993)
Lot No.: 32
Chimera, 2017
żywica akrylowa, kamień (serpentynit), wys: 78 cm;
sygn. na kamieniu: D. Szymczyk, na spodzie numer edycji: I.
estymacja: 7 000 - 9 000 zł
Zobacz pełne informacje
żywica akrylowa, kamień (serpentynit), wys: 78 cm;
sygn. na kamieniu: D. Szymczyk, na spodzie numer edycji: I.
Rzeźba prezentowana na wystawie:
Chimera (wystawa indywidualna), Zofia Weiss Gallery, Kraków, 2018.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 r. Brał udział w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą m.in. jego prace zostały zakwalifikowane do międzynarodowego konkursu "Figurativas 2017". Szymczyk zajął pierwsze miejsce w konkursie Współczesna Transpozycja Dzieł Konstantego Laseczki 2016 r. W 2017 r., za osiągniecia artystyczne, został wyróżniony stypendium im. H. Dorena. Jego rzeźby znajdują się na stałej ekspozycji w Pałacu Wielopolskich w Chrobrzu. W przestrzeni publicznej zrealizował "Portret Arvo Parta" znajdujący się na rynku głównym w Jaworznie oraz "Piąta Symfonia Jaen'a Sibeliusa" w Imatrze(Finlandia).
"Bogata symbolika klasycznej kultury inspirowała sztukę wielu epok, od renesansu i baroku do romantyzmu i współczesności. Mityczne postacie greckich bogów i herosów, nimf, centaurów i faunów współkształtowały semantykę artystycznych przekazów także w dziełach polskich twórców tej miary co Konstanty Laszczka i Jacek Malczewski. (…) Rzeźby Dawida Szymczyka zawierają w sobie drapieżną atmosferę fascynacji, grozy i tajemnicy. Jego postacie Chimery i Fauna symbolizują nową jakość realności i nową, nieuchronnie nadchodzącą postać świata. Świata utopijnej szczęśliwości dzięki przekroczeniu kolejnych kulturowych barier? Czy świata degradacji ludzkich wartości i zmierzchu cywilizacji? (…) Dawid Szymczyk jest rzeźbiarzem znającym swoją artystyczną powinność.
Budzi wrażliwość dzisiejszych odbiorców sztuki na złożoność dawnych kulturowych znaczeń i umieszczając je we współczesnych kontekstach ukazuje ich niepokojącą ambiwalencję. W ten sposób wzbogaca i dynamizuje nasze myślenie o świecie, o sztuce i o nas samych."
Prof. ASP, dr hab. Franciszek Chmielowski